کارکردهای فناورانه آموزشی موک ها برای کارکنان در محیط کار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

سازمان ها با آگاهی از عصری که با تغییرات روز به روز دنیا مواجه است، باید دایما با فناوری و تغییرات فناوری همراه شده و آنها را برای بقا و دست یابی به بهترین نتایج ممکن اجرا کنند. یکی از این تغییرات فناوری تصمیم گیری برای پیاده سازی موک در حوزه یادگیری دیجیتالی آن هم در محیط کاری سازمان ها است که موضوع پیچیده ای به حساب می آید و آگاهی و اطلاع رسانی از اثربخشی خدمات آموزشی این نوع تکنولوژی به عنوان یکی از انواع نمودهای آموزش مجازی در انتخاب این راه بی نتیجه نیست؛ چرا که موک ها نقش مهمی را به عنوان یک استراتژی آموزشی بالقوه برای سازمان ها و شرکت ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه داشته اند. ازاین رو، هدف از این پژوهش شناسایی کارکردهای فناورانه آموزشی موک ها برای کارکنان در محیط کار است.

روش ها

پژوهش براساس نوع هدف بنیادی، و از نظر رویکرد پژوهشی کیفی از نوع سنتز پژوهی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل اسناد و مدارک (کتاب ها، مقالات پژوهشی و مروری، پایان نامه ها و منابع اینترنتی) است که به طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی معتبر وب فارسی (پایگاه استنادی جهان اسلام، مگ ایران، پایگاه اطلاعاتی نور (نورمگز)، موسسه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سیویلیکا، سیستم شبکه دانش باراکات، پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و پایگاه داده های وب لاتین (پروکویست، اشپرینگر، اسکوپوس، ساینس دایرکت، و هم چنین موتور جستجوی گوگل اسکالر) از 183منبع دریافتی با نمونه گیری به طریق معیاری (از سال موک شرکتی2014تا سال2022) 45 نمونه انتخاب شد که در نمونه 32 اشباع نظری مولفه ها حاصل شد. به منظور گردآوری داده ها از روش تحقیق کتابخانه ای و جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل مضمون که در تحقیقات کیفی کاربرد دارد، استفاده شده است. در انتها برای اعتباریابی مدل پیشنهادی تعداد 6 نفر از متخصصان در حوزه های مختلف چون برنامه ریزی درسی و آموزشی، تکنولوژی آموزشی و یادگیری الکترونیکی به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب گردید و سپس پرسش نامه محقق ساخته اعتباریابی محتوایی مدل مفهومی برای آن ها ارسال شد و مدل نهایی پس از انجام اصلاحات مورد تایید قرار گرفت.

یافته ها

در پژوهش حاضر براساس یافته ها در نهایت سه مولفه اصلی حاصل شد. دسته اول فرایند آموزشی با 6 زیرمولفه (هدف گذاری آموزشی دوره ها، محتواهای دوره های آموزشی، شیوه های یادگیری حرفه ای متنوع، فعالیت های آموزشی حرفه ای، منابع آموزشی دوره ها، ارزیابی عملکرد)، دسته دوم بخش حمایتی با 5 زیرمولفه (پوشش آموزشی کارکنان، پشتیبانی آموزشی، هزینه های آموزشی، برانگیزنده های آموزشی، قابلیت های روش آموزشی) و دسته سوم  بخش عملیاتی با 3 زیرمولفه (حیطه های آموزشی، آموزش های تکمیلی مهارتی، ایجاد مهارت های نرم حرفه ای).

نتیجه گیری

این مطالعه پیامدهای احتمالی کارکردهای آموزشی موک در محیط کار را نشان داده است که ذی نفعان شامل سازمان ها، شرکت ها و کارکنان با اطمینان و با توجه بیشتر به این کارکردها می توانند آن را در سیستم آموزشی خود به کار گیرند چرا که به جرات می توان گفت هنوز اکثر سازمان ها در ایران از مزایای بالقوه آموزشی آن بی خبر هستند. در دنیایی که با پیشرفت سریع تکنولوژی آنلاین بودن چه از نظر شخصی و چه از نظر حرفه ای در سازمان ها از جمله کشورمان یک ضرورت محسوب می شود و انتظار می رود که نیروی کار امروزی بسیار ماهر باشند و پیوسته مهارت های خود را  با معیارهای روز جهانی بهبود بخشند، و آنها می توانند این مهارت های جدید را از طریق یادگیری مادام العمر یعنی موک ها یک محیط دیجیتالی پیشرفته کسب کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
303 تا 316
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!