مقایسه اثربخشی مداخلات روان آموزشی حضوری و مجازی مبتنی بر نظریه پذیرش و تعهد بر مسئولیت پذیری نوجوانان در دوران پسا کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

تعطیل کردن مدارس و قرنطینه کردن خانگی به سبب شیوع بیماری مسری مانند کووید - 19 بر سلامت جسمی و روانی نوجوانان تاثیرگذار بوده است. دوره نوجوانی دوره ای از رشد است که در آن برقراری روابط صمیمانه اهمیت بسیاری دارد. در جوامع امروزی نقش خانواده و مدرسه در تکوین شخصیت دانش آموزان، نقشی تعیین کننده و بنیادی است؛ چراکه با پیچیده شدن مسایل اجتماعی و فرهنگی و پیشرفت تکنولوژی کارآیی این نقش در تکوین شخصیت تا حدودی کاهش پیدا کرده است. ویروس کرونا و خانه نشینی نوجوانان نیز این مساله را دامن زده است. یکی از مسایل تربیت که در عملکرد و روحیه افراد نقش تعیین کننده ای دارد؛ اصل مسیولیت پذیری است. پژوهش ها نشان می دهند که مسیولیت پذیری را می توان با استفاده از روش های موثر مداخله ای ارتقا داد. یکی از مداخله های مناسب در این زمینه، مداخلات روان-آموزشی گروهی است که نه آموزش صرف است و نه مشاوره صرف؛  در این تحقیق مداخلات گروه های روان آموزشی از طریق یکی از روش های درمان شناختی و رفتاری به نام درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) اجرا شد.

روش ها

این پژوهش نیمه آزمایشی و به سبب وجود گروه آزمایش و گروه گواه از طرح پیش آزمون- پس آزمون  بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول پسرانه است که در سال تحصیلی  1401-1400 در مدارس دولتی شهر اراک مشغول به تحصیل بوده اند. افراد به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای سه مرحله ای از جامعه مورد نظر انتخاب شده و در سه گروه(آزمایش حضوری، آزمایش مجازی و کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شدند. داده های مورد نیاز برای این پژوهش به وسیله مقیاس مسیولیت پذیری پرسش نامه روانشناختی کالیفرنیا (CPI) (1978)، جمع آوری شد. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار 24 Spss و با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

 نتایج نشان داد که مداخلات روان آموزشی گروهی حضوری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مسیولیت پذیری نوجوانان پس از پاندمی کووید 19 موثر بوده است (05/0>P). مداخلات روان آموزشی گروهی مجازی مبتنی بر پذیرش و تعهد نیز بر مسیولیت پذیری نوجوانان پس از پاندمی کووید 19 موثر بوده است (05/0>P) و بین اثربخشی مداخلات روان آموزشی گروهی حضوری و مجازی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مسیولیت پذیری نوجوانان پس از پاندمی کووید 19 تفاوت معناداری وجود دارد.

نتیجه گیری

هدف پژوهش حاضر تعیین مقایسه اثربخشی مداخلات روان آموزشی گروهی حضوری و مجازی مبتنی بر نظریه پذیرش و تعهد بر مسیولیت پذیری در نوجوانان در دوران پسا کرونا بود. یافته های این پژوهش حاکی از اثربخشی مداخلات روان آموزشی گروهی حضوری و مجازی مبتنی بر نظریه پذیرش و تعهد بر افزایش مسیولیت پذیری در نوجوانان در دوران پساکرونا بود(01/0P<). بنابراین، پیشنهاد می شود مشاوران مدرسه و درمانگران در کار با دانش آموزان از رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد به عنوان رویکرد آموزشی روانشناختی گروهی مناسب جهت افزایش سطح سازگاری روانشناختی و مسیولیت پذیری آنها کمک بگیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
357 تا 370
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!