فناوری های دفتر کل توزیع شده: تاثیرات و پیامدها در نظام آموزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

این نگرش که جهان با روند ‏‏‏ها، فناوری ها و نوآوری های نوظهور جهانی مواجه است، جهان را به تجربه آینده ای نامطمین، پیچیده و ناپایدار سوق می دهد. بنابراین، از میان بسیاری از چالش های متنوع، بحث برانگیز و جذابی که امروزه بشر با آن دست و پنجه نرم می کند، جدی ترین و حیاتی ترین چالش، درک تاثیر انقلاب فناوری جدید در حوزه های مختلف به ویژه آموزش است. اخیرا همه گیری کووید-19 و قرنطینه های متعاقب آن نیز جهش تکنولوژیکی قابل توجهی در چشم انداز زندگی مدرن امروز ایجاد کرده است که منجر به تغییرات شدید و غیرمنتظره در آموزش شده است. از آنجا که کووید-19 نیرویی برای انتقال از آموزش حضوری به آموزش برخط شده است؛ این مطالعه به دنبال بررسی این موضوع است که آیا فناوری زنجیره بلوکی می تواند به مقابله موفقیت آمیز با چنین چالش بزرگ و جدیدی در آموزش کمک کند یا خیر. در این راستا، هدف پژوهشگران پژوهش حاضر بررسی کاربردها، تاثیرات و پیامدهای فناوری بلاکچین در نظام آموزشی است تا بررسی شود که آیا کاربردهای بلاکچین می توانند باعث تحولاتی در آموزش و بهبود کیفیت نظام آموزشی آینده شود یا خیر.  

روش ها

پژوهش حاضر با اتخاذ رویکرد کیفی برای ارایه بینش و تجربیات عمیق شرکت کنندگان انجام شد. جامعه هدف پژوهش حاضر شامل 63 مرد و زن از پنج گروه افراد شامل سیاستگذاران آموزش عالی، مربیان تربیت معلم، متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات، کارشناسان فناوری آموزشی و محققین آینده نظام آموزشی بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده های مورد نیاز از طریق انواع مصاحبه، روایت-پژوهی و داستان سرایی برخط از طریق شبکه مجازی واتس اپ، جمع آوری شد. مصاحبه به این دلیل انتخاب شد که در عمل راحت تر از سایر راهبردهای تحقیق کیفی بود. این راهبرد به دلیل ماهیتی که داشت، می توانست به درک صحیح و عمیق از موضوع تحقیق کمک بسیاری کند. به دلیل محوریت و نقش چشمگیر محیط های دیجیتال در زندگی بشر، از روایت-پژوهی، از طریق شبکه مجازی واتس اپ، به عنوان دومین راهبرد موثر استفاده شد. از آنجاکه محدودیت های زمانی و مکانی باعث کاهش تعاملات چهره به چهره شده است؛ چنین ابزار انعطاف پذیر و جذابی می توانست محیط تعاملی و مشارکتی جذابی را برای شرکت کنندگان فراهم کند تا داستان ها را به صورت همزمان یا غیرهمزمان بیان کنند. در مرحله جمع آوری داده های مصاحبه، روند جمع آوری داده ها تا رسیدن به حد اشباع ادامه یافت که براساس آن 25 مصاحبه انجام شد و 38 نفر در روایت-پژوهی شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها و استخراج مضامین مورد نیاز، تحلیل مضمون شامل کدگذاری اولیه، کدگذاری متمرکز و کدگذاری محوری انجام شد.

یافته ها

نتایج تجزیه و تحلیل داده ها منجر به استخراج مضامین مختلفی شد؛ تنوع برنامه های درسی، ارزیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان، مدیریت کیفیت دستاوردهای یادگیری، مدیریت ثبت و ذخیره نتایج یادگیری، مدیریت گواهینامه های دانشگاهی و یادگیری مادام العمر. هریک از مضامین نشان دهنده یکی از کاربردهای مهم بلاکچین در آموزش آینده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بلاکچین به دلیل ویژگی های خاص خود مانند امنیت، اعتماد، شفافیت، تغییرناپذیری، حریم خصوصی، یکپارچگی، احراز هویت، استحکام، مسیولیت پذیری و تمرکززدایی، نقش مهمی در تحول آموزش آینده ایفا می کند.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر می تواند سیاستگذاران، مربیان، مدیران، رهبران، دست اندرکاران و تمامی ذینفعان نظام آموزشی به ویژه، آموزش عالی را از ظهور روندها، فناوری ها، نوآوری ها و تحولات جهانی و تاثیرات آنها بر آموزش آینده آگاه کند. اکنون که نفوذ روز به روز پیشرفت های فناوری با همه گیری ویروس کرونا نیز در سراسر جهان همزمان شده است، لازم است تا با به کارگیری فناوری ها و انجام کلیه تغییرات لازم برای بازآفرینی نظام آموزشی، گامی در جهت ارتقای کیفیت آموزشی برداشته شود. امید است پژوهش حاضر منبع قابل اعتمادی برای تحقیقات آتی در زمینه آموزش باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
391 تا 406
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!