خاستگاه های تاریخی حوزه رفتار اطلاع یابی سلامت: طیف سنجی سال انتشار مآخذ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
حوزه رفتار اطلاع یابی سلامت به عنوان شاخه ای از رفتار اطلاع یابی شاهد افزایش روزافزون در انتشارات است، به نظر می رسد از نظر استنادی می توان خاستگاه های تاریخی این حوزه را به عنوان حوزه ای متفاوت بررسی کرد. به دلیل نبود پژوهشی که نوسانات تاریخی این حوزه را به صورت علمی و عینی نشان دهد؛ پژوهش حاضر به تعیین خاستگاه های تاریخی حوزه رفتار اطلاع یابی سلامت با استفاده از رویکرد طیف سنجی سال انتشار مآخذ در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس (Scopus) از ابتدا تا پایان سال 2021 پرداخت.
روش بررسی
پژوهش حاضر توصیفی بوده و  با استفاده از رویکرد طیف سنجی سال انتشار مآخذ (RPYS) انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدارک ثبت شده در زمینه رفتار اطلاع یابی سلامت در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس از ابتدا تا پایان سال 2021 تشکیل داد. نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد و با استفاده از راهبرد جستجوی مناسب تعداد 1414 مدرک در زمینه رفتار اطلاع یابی سلامت بارگذاری شد. تحلیل داده ها با استفاده از برنامه نرم افزاری CRExplorer، انجام شد. 
یافته ها
از کل منابع دارای بیشترین هم استنادی 7 عنوان کتاب و 21 عنوان، مقاله بود این امر نشان دهنده تاثیرگذاری مقالات در شکل گیری خاستگاه تاریخی حوزه رفتار اطلاع یابی سلامت است، هر چند این حوزه در سال های نخست به طور کامل از کتاب های حوزه ارتباطات و روان شناسی متاثر بود. بر اساس یافته ها این حوزه بیشتر از موضوعات حوزه روانشناسی متاثر بود. اما کم کم نشانه هایی از آثار مربوط به حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، سواد سلامت، و روش تحقیق نیز در منابع مورد استناد مشاهده شد؛ به گونه ای که می توان گفت در دهه 2010 میلادی اغلب آثار هم استناد شده در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی بوده و در کنار آن، موضوعات سلامت و بهداشت نیز بود.
نتیجه گیری
می توان پیش بینی کرد حوزه رفتار اطلاع یابی سلامت، در سال های آتی با افزایش انتشارات، تاثیرات بیشتری از حوزه سلامت و نظریه های مربوط به آن خواهد گرفت و بدینگونه جایگاه خود را به عنوان حوزه ای نوظهور و مستقل از حوزه رفتار اطلاع یابی بیش از پیش به دست خواهد آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2570027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!