بررسی ارتباط ویژگیهای فردی با رفتار اطلاع یابی سلامت سالمندان در کنترل بیماری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سالمندان، در معرض خطر ابتلا به بیماری و ناتوانی هستند. درک رفتار اطلاع یابی سلامت و عوامل مرتبط با آن، از جمله عوامل فردی،  به منظور ارایه مراقبت های سلامت به سالمندان بسیار مهم می باشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین ارتباط عوامل فردی با رفتار اطلاع یابی سلامت سالمندان در مراکز خدمات جامع سلامت شهر اصفهان  بود.

روش بررسی

این پژوهش مقطعی، با  نمونه گیری  خوشه ای یک مرحله ای ، بر روی 580 سالمند تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت شهر اصفهان، درسال 1396 انجام گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و طب سالمندان تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ  میزان 87/0 محاسبه شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی(Pearson Correlation ، t-test Independentو ANOVA) تحلیل شد.

یافته ها

میانگین نمره مردان در مولفه موانع دستیابی به اطلاعات سلامت، بیشتر از زنان بود (.(p<0/05بین سن و موانع دستیابی به اطلاعات سلامت رابطه مستقیم و معنی دار بود (.(p<0/05درمولفه موانع دستیابی به اطلاعات سلامت، میانگین نمره زنان مطلقه و همسر فوت شده (p<0/05)؛ وافراد بازنشسته و کارگر (p<0/01)، بیشتر از سایر گروه ها بود .بعلاوه، افراد بازنشسته و دارای شغل آزاد، بیشترین نمره را در مولفه استفاده از منابع اطلاعاتی کسب نمودند ((p<0/01.

نتیجه گیری

ویژگیهای فردی مختلفی مثل جنس، سن، وضعیت تاهل و شغل برفرآیند جستجوی اطلاعات و نیز دسترسی به اطلاعات به طور کلی بارفتار اطلاع یابی سلامت سالمندان مرتبط هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2570029 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!