بررسی دروس مرتبط با اخلاق حرفه ای در برنامه درسی رشته های مختلف علوم پزشکی در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

به منظور موفقیت در درمان و مراقبت از وضعیت بیماران و ارتقای سلامت آنها، وجود یک رابطه مثبت و همراه با اعتماد بین مراجعین و مراقبین سلامت طبق مبانی اخلاقی ضرورت دارد. بنابراین بایستی این اصول در میان دانشجویان علوم پزشکی و پیراپزشکی خصوصا گرایش های بالین محور به صورت موکد دنبال شود و در برنامه های آموزشی دانشگاه ها دروس مربوط به اخلاق حرفه ای به صورت ویژه ای مورد توجه قرار گیرد. هدف مطالعه حاضر بررسی دروس مرتبط با اخلاق حرفه ای در برنامه درسی رشته های مختلف علوم پزشکی در ایران بود.

روش کار

مطالعه حاضر با رویکرد تحلیل محتوای کمی به منظور شمارش تعداد واحدهای مرتبط با مبحث اخلاق حرفه ای در رشته های مختلف علوم پزشکی و پیراپزشکی انجام شد که با روش بررسی اسنادی (کتابخانه ای) سرفصل های اعلام شده برای تمامی رشته های در حال حاضر فعال در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف شناسایی میزان تطبیق واحدها و دروس موجود با مبحث اخلاق حرفه ای مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.

یافته ها

از مجموع 11821 واحد احصاء شده از 205 رشته، 5/675 (5.7%) واحد احتمالا مرتبط و در نهایت 9/216 (1.8%) واحد به طور کامل مرتبط با مبحث اخلاق حرفه ای شناسایی شد.

نتیجه گیری

اختصاص نسبتا کم واحدهای مرتبط با موضوع اخلاق حرفه ای در مقایسه با تعداد کلی واحدهای رشته های فعال علوم پزشکی سراسر کشور، نیاز به بازنگری کلی در برنامه های درسی و آموزشی دانشجویان این رشته ها را به منظور تقویت مبانی اخلاقی و حرفه ای ضروری نموده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2570354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!