شناسائی و ارزیابی عوامل خطر آتش سوزی با استفاده از تکنیک دلفی و آنالیز تصمیم گیری چند معیاره (مطالعه موردی پارک های جنگلی دامنه جنوبی البرز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش حاضر به منظور دستیابی به توسعه پایدار و استفاده بهینه از منابع محیط زیستی برای شناسایی و اولویت بندی عوامل خطر آتش سوزی و مدیریت حریق در پارک جنگلی وسیه در دامنه های جنوبی البرز، جهت کنترل و کاهش تخریب های ناشی از آن انجام شد.

روش ها

برای شناسایی مهم ترین عوامل خطر آتش سوزی در پارک جنگلی مورد مطالعه از پرسشنامه دلفی سه مرحله ای و اطلاعات قبلی استفاده شد. سپس با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) رتبه بندی و وزن بندی شدند.

یافته ها

عوامل موثر در بروز حریق در منطقه به ترتیب شامل: تیپ پوشش گیاهی، شیب، جهت شیب، فاصله از جاده ها، فاصله از سکونتگاه ها، حضور گردشگر، ارتفاع، دما، تراکم پوشش گیاهی، کاربری اراضی، رطوبت، سرعت و جهت باد و در نهایت احتمال حضور شکارچی و دامداری بود. در این میان بالاترین وزن (2785/0) به متغیر تیپ و نوع پوشش سپس شیب (0.1875) و جهت شیب (0.1495) و فاصله از جاده (0.1075) و فاصله از سکونتگاه ها (0.0665)  و پایین ترین وزن به عامل  ارتفاع (0.055)  اختصاص پیدا کرد.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که نوع پوشش گیاهی به دلیل ضریب اشتعال بالا به عنوان سوخت آتش سوزی و فاصله از جاده به عنوان عامل دسترسی آسان گردشگران به پارک جنگلی، شرایط مناسبی را برای آتش سوزی در پارک جنگلی وسیه ایجاد کرده است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
33 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2570473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!