مقایسه تاثیر آموزش حمل مصدوم در صحنه حادثه به دو روش ایفای نقش و نمایش بر دانش، نگرش و عملکرد سربازان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نظامیان به عنوان اولین و بزرگ ترین گروه کمک رسان در هنگام بروز حوادث غیرمترقبه می باشند لذا، باید بتوانند با استفاده از مهارت و سرعت عمل خود مراقبت های لازم را در خصوص انتقال ایمن مصدوم برای جلوگیری از تشدید آسیب و عوارض ناشی از آن، برای افراد حادثه دیده فراهم کنند.

هدف

مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش حمل مصدوم در صحنه حادثه به دو روش ایفای نقش و نمایش بر دانش،  نگرش و عملکرد سربازان انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1399 انجام شد. سه یگان از یگان های مستقر در شهر مشهد به روش تخصیص تصادفی به سه گروه شامل دو گروه آزمون (ایفای نقش و نمایش) و یک گروه کنترل تخصیص یافت. در هر گروه 27 نفر از سربازان، به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای گروه های آزمون چهار جلسه 90 دقیقه ای آموزش حمل مصدوم برگزار شد. برای گروه کنترل مداخله ای انجام نگرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های دانش،  نگرش و فهرست وارسی عملکرد محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه ها قبل، بلافاصله  و دو هفته بعد از مداخله تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های پارامتریک با سطح معنی داری 0/05 استفاده شد.

یافته ها

ین میانگین نمرات دانش و نگرش گروه های آزمون و گروه کنترل بلافاصله و دو هفته پس از مداخله، تفاوت معناداری وجود داشت. به ترتیب (0/001>P و 0/05>P)، درحالی که در حیطه عملکرد بلافاصله و دو هفته پس از مداخله میانگین نمرات گروه های آزمون و گروه کنترل، تفاوت معنی داری وجود نداشت (0/05<P).

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها و جذاب بودن روش های آموزشی ایفای نقش و نمایش پیشنهاد می گردد، در آموزش های معمول سربازان در مراکز نظامی روش های نوین آموزشی بیش تر مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
203 تا 215
لینک کوتاه:
magiran.com/p2570808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!