بررسی علل مرگ و میر کودکان 59-1 ماهه شهرستان نیشابور طی سال های 98-94

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از شاخص های مهم توسعه سلامت، میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال است. بررسی مرگ و میر کودکان به منظور شناسایی علل بروز و طراحی مداخلات پیشگیرانه از وقوع مرگ های مشابه ازجمله مهم ترین راهکارها برای ارتقاء سلامت کودکان است.

هدف

پژوهش حاضر با هدف تعیین علل مرگ کودکان 59-1 ماهه طی سال های 1398- 1394 در جمعیت تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی نیشابور انجام شده است.

مواد و روش ها

در مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر اطلاعات پرونده مرگ و میر 112 کودک 59-1 ماهه در دانشکده علوم پزشکی نیشابور از سال 94 تا 98 بررسی شد. داده های مورد نیاز از فرم های نظام مراقبت مرگ و میر کودکان 59-1 ماهه وزارت بهداشت استخراج گردید. آنالیز داده ها با کمک روش های آمار توصیفی و تحلیلی در سطح معنی دار 0/05 با نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد میزان مرگ و میر کودکان 59-1 ماهه در بازه زمانی مطالعه 2/4 درصد افزایش داشته است. علل اصلی مرگ و میر به ترتیب شامل: ناهنجاری مادرزادی (32/14 درصد)، بیماری های سیستم تنفسی و بیماری های مزمن (16/96 درصد)، سوانح و حوادث غیر ترافیکی (12/5 درصد) و سوانح و حوادث ترافیکی (9/8 درصد) بودند. بین مرگ در اثر حوادث (ترافیکی و غیرترافیکی) و سن کودک در زمان فوت ارتباط آماری معناداری وجود داشت (0/05 >P).

نتیجه گیری

از آنجا که ناهنجاری های مادرزادی و کروموزومی اصلی ترین علت مرگ کودکان در این مطالعه است به نظر می رسد با اجرای برنامه های مداخله ای مانند مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج و اجرای غربالگری های دوران بارداری، بخش عمده ای از این مرگ و میرها قابل پیشگیری باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
289 تا 298
لینک کوتاه:
magiran.com/p2570815 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!