ارتباط سلامت معنوی و عقاید مذهبی با عملکرد پیشگیری کننده از کووید 19 بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

رفتارهای پیشگیرانه مهم ترین راه کنترل بیماری کووید 19 است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط سلامت معنوی و عقاید مذهبی با عملکرد پیشگیری کننده از کووید 19 بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی است که روی 400 نفر از شهروندان شهر شیراز انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های متغیرهای دموگرافیک، الگوی اعتقاد بهداشتی، مقیاس سلامت معنوی آلیسون و مقیاس جایگاه کنترل سلامت اعتقاد به خدا استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه 52/10±95/36 سال بود. آزمون ضریب همبستگی بین رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری کرونا با سازه های مدل اعتقاد بهداشتی، سلامت معنوی و جایگاه اعتقاد به خدا در کنترل سلامت همبستگی معنی داری نشان داد (05/0>P). سازه های منافع درک شده، سلامت معنوی (وجودی و مذهبی)، جایگاه اعتقاد به خدا در کنترل سلامت، حساسیت درک شده و خودکارآمدی قوی ترین پیش بینی کننده رفتار بودند (05/0>P). در تحلیل رگرسیونی، متغیرهای بررسی شده 6/64 درصد از واریانس رفتارهای پیشگیری کننده از کووید 19 را پیشگویی کردند.

استنتاج

نتایج این مطالعه ارتباط بین سلامت معنوی و عقاید مذهبی را با رفتارهای پیشگیری کننده از کووید 19 بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی نشان می دهد. در انجام مداخله آموزشی، برای پیشگیری از بیماری کووید 19 از مدل اعتقاد بهداشتی، سلامت معنوی و عقاید مذهبی افراد استفاده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2571075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!