از مولفه های نگرشی تا تمایل به خرید؛ بررسی نقش آمیخته بازاریابی، مسئولیت اجتماعی و کیفیت ادراک شده؛ رویکردی به بازاریابی سبز (مورد مطالعه: مشتریان محصولات ارگانیک)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه استفاده از محصولات ارگانیک در میان افراد جامعه رواج پیدا کرده است. لذا هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر مولفه های نگرشی بر تمایل مصرف کننده به خرید محصولات ارگانیک؛ تحلیل نقش آمیخته بازاریابی، مسیولیت اجتماعی و کیفیت درک شده است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مصرف کنندگان محصولات ارگانیک در شهر مشهد می-باشد. با توجه به نامعلوم بودن حجم جامعه آماری با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر مشخص شد که پرسشنامه ها به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس بین آنان توزیع گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد بوده که جهت روایی آن از روایی صوری و تایید خبرگان و روایی سازه استفاده شده است و جهت پایایی پرسشنامه ها از آلفای کرونباخ استفاده و تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از نرم افزار spss و آمار استنباطی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS3 بهره گرفته شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مولفه های شناختی، عاطفی و رفتاری مشتریان (به ترتیب 0.118، 0.026، 0.024) اثر مثبت و معناداری بر آمیخته بازاریابی شرکت ها دارد. همچنین تاثیر مثبت و معنادار کیفیت درک شده بر آمیخته بازاریابی (0.247) و تمایل مصرف کننده (0.465) نیز مورد تایید قرار گرفته است. همچنین اثر میانجی آمیخته بازاریابی در تاثیر مولفه های نگرشی بر تمایل مصرف کننده (0.280، 0.376) به جز مولفه عاطفی تایید شد و اثر تعدیلگری مسیولیت اجتماعی در بین مولفه های نگرشی (0.116، 0.106) به جز مولفه شناختی (0.008) تایید شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2571435 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!