نقش عوامل انگیزشی و ویژگی های نرم افزارهای کاربردی ورزشی بر دانش، نگرش و مشارکت ورزشی با توجه به نقش میانجی میزان استفاده از نرم افزارهای کاربردی ورزشی از دیدگاه شهروندان استان گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و  هدف

 امروزه فناوری های مختلف نقش مهمی در ارتقاء سلامت افراد جامعه دارند و در چند سال اخیر استفاده از فناوری های سلامتی همراه همچون نرم افزارهای کاربردی ورزشی در سراسر جهان رو به افزایش بوده است. دلایل استفاده از این
نرم افزارهای کاربردی ورزشی و پیامدهای آن، نیاز به مطالعه بیشتر دارد. لذا این پژوهش با هدف مطالعه نقش عوامل انگیزشی و ویژگی های نرم افزارهای کاربردی ورزشی بر نگرش،دانش و مشارکت ورزشی با توجه به نقش میانجی میزان استفاده از نرم افزارهای کاربردی ورزشی از دیدگاه شهروندان استان گلستان انجام شد.

روش و مواد

 این پژوهش به صورت مدل یابی معادلات ساختاری با مشارکت 394 نفر از شهروندان استفاده کننده از نرم افزارهای کاربردی ورزشی در استان گلستان در سال 1400 انجام شد. نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس انجام شد. جهت گرد آوری داده ها، از پرسشنامه های عوامل انگیزشی استفاده از نرم افزارهای کاربردی ورزشیVilalobas Zoniga&chirobita، ویژگی های نرم افزارهای کاربردی ورزشی Rinaldsoun، نرم افزارهای کاربردی ورزشی Chiuo، دانش در خصوص فعالیت بدنی Liou، نگرش به فعالیت بدنی Cheng، و مشارکت ورزشی Smith استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS3 استفاده شد. 

یافته ها

 بین عوامل انگیزشی و استفاده از نرم افزارهای کاربردی ورزشی (194/0=β، 665/2=t)، بین ویژگی نرم افزارهای کاربردی ورزشی و استفاده از نرم افزارهای کاربردی ورزشی (496/0=β، 665/6=t)، بین استفاده از نرم افزارهای کاربردی ورزشی و نگرش به فعالیت بدنی (757/0=β، 114/40=t) و بین استفاده از نرم افزارهای کاربردی ورزشی و دانش در خصوص فعالیت بدنی (757/0=β، 896/41=t) و در نهایت بین استفاده از نرم افزارهای کاربردی ورزشی و مشارکت ورزشی شهروندان استان گلستان (619/0=β، 588/21=t) رابطه مثبت و معنی دار دیده شد. استفاده از نرم افزارهای کاربردی ورزشی در رابطه بین عوامل انگیزشی، ویژگی نرم افزارهای کاربردی ورزشی با نگرش به فعالیت بدنی، دانش در خصوص فعالیت بدنی و مشارکت ورزشی نقش واسطه ای دارد (001/0>P).

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2571986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!