ندانستن، الگویی از دانش در پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

 درک الگوهای دانش مورداستفاده در پرستاری، کلید آموزش و یادگیری است. کارپر چهار الگوی دانش تجربی، شخصی، اخلاقی و زیبایی شناسی را پیشنهاد داد. از آن زمان، دانشمندان پرستاری کار او را گسترش دادند و الگوهای دیگری را  برای دانستن اساسی درپرستاری پیشنهاد کردند منهال پنجمین الگوی دانستن را که به طور متناقضی، ندانستن است شناسایی کرد.

مواد و روش‏ ها:

 این مقاله از نوع مقالات مروری روایتی می باشد. اطلاعات منتشرشده قبلی درزمینه الگوی ندانستن در پرستاری با کلیدواژه های فارسی و انگلیسی الگوهای دانش در پرستاری، دانستن و ندانستن در منابع اطلاعاتی Google scholar، ISI، Scopus، PubMed و Sience Direct جستجو شد. به منظور پوشش حداکثری هدف، جستجو بدون اعمال محدودیت زمانی و بااستفاده از عملگرهای AND و OR انجام شد. درنهایت از 28 مقاله و کتاب استفاده گردید.

یافته ‏ها:

 ندانستن، آگاهی از این است که پرستار در اولین ملاقات با بیمار او را نمی شناسد و با تشخیص این ندانستن، پرستار نسبت به دیدگاه بیماران در وضعیت هوشیار باقی می ماند. ندانستن را می توان به عنوان فرآیندی از درک و شناخت یا شرایطی از باز بودن تعریف کرد که به یک تجربه معنا می بخشد. در ندانستن، افراد به طور هدفمند پیش فرض ها، کلیشه ها، تعصبات و مفروضات خود را رها می کنند. این دیدگاه ندانستن از طریق کاوش در احتمالات متعدد، ذهنی باز را پرورش می دهد.

نتیجه‏ گیری:

 در این الگو پرستار تصورات از پیش تعیین شده ای را که می داند چه چیزی برای بیمار بهتر است بایستی کنار بگذارد. ندانستن را می توان مسیری حیاتی به سوی دانش جدید و کشف نشده برای پرستاری و تمامی روابط بین فردی درنظر گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2572300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!