ترکیب شیمیایی و گوارش‏ پذیری آزمایشگاهی گیاه سسبانیا (Sesbania sesban) در هفته‏ های گوناگون رشد به روش تولید گاز در تغذیه نشخوارکنندگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گیاه سسبانیا از لگوم ‏های چندساله است که بیش ‏تر، در مناطق گرمسیری آسیا، آفریقا و استرالیا می ‏روید. این گیاه انواع خاک ‏ها را تحمل نموده و به ویژه سازگاری بالایی نسبت به خاک‏ های شور دارد. به دلیل پروتیین مناسب و فیبر نسبتا پایین آن، می ‏توان این گیاه را در جیره نشخوارکنندگان به‏ کار برد. این پژوهش با هدف اندازه‏ گیری ترکیبات شیمیایی و گوارش‏ پذیری آزمایشگاهی مواد مغذی گیاه سسبانیا (Sesbania sesban) به روش تولید گاز، و بررسی روند تغییرات این فراسنجه ‏ها ازهفته سوم تا نهم رشد در بخش ‏های گوناگون این گیاه انجام شد. پس از کشت گیاه در مزرعه پژوهشی، در هفته سوم، پنجم، هفتم و نهم کاشت، از گیاه کامل، برگ‏ ها و ساقه برای اندازه ‏گیری ترکیبات شیمیایی (ماده خشک، پروتیین، خاکستر، فیبر نامحلول در شوینده خنثی (NDF) و اسیدی (ADF)) و هم چنین، گوارش‏ پذیری آزمایشگاهی به روش تولید گاز، به طور جداگانه نمونه ‏هایی برداشته شد. یافته های این آزمایش نشان داد که درصد NDF و ADF با افزایش سن گیاه در گیاه کامل، برگ و ساقه به گونه معنی داری افزایش یافت به گونه ‏ای که در گیاه کامل مقدار NDF از 35/66 درصد درهفته سوم به 46/08 درصد درهفته نهم و مقدار ADF از 22/90 در هفته سوم به 35/43 در هفته نهم رسید. غلظت پروتیین با افزایش سن در همه بخش ‎های گیاه کاهش یافت و مقدار پروتیین خام در هفته نهم رشد به تربیب در گیاه کامل و برگ، 17/38 و 21/01 درصد بود. با افزایش سن گیاه، همگام با افزایش غلظت کربوهیدرات‏ های ساختاری و کاهش پروتیین در هر سه نمونه (گیاه کامل، برگ و ساقه)، تولید گاز تجمعی پس از 48 ساعت، کل گاز تولیدی، میزان انرژی قابل متابولیسم، اسیدهای چرب کوتاه زنجیره و گوارش‏ پذیری ماده آلی کاهش یافت. یافته ‏های این پژوهش نشان داد با توجه به مقدار ماده خشک تولیدی و دیگر ترکیبات اندازه‏ گیری شده، مناسب ‏ترین زمان برداشت این گیاه چندساله به عنوان گیاه کامل، هفته هفتم کشت بوده و گیاه کامل سسبانیا و یا برگ آن می‏ تواند پس از نزدیک دو ماه کشت منبع مناسبی برای تامین علوفه دام باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2573446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!