معرفی راسته های اکوئیزتال، فیلیکال و ماراتیال و بررسی نقش بوم شناختی آن ها در نهشته های مزوزوئیک نواحی آبیک و جیرنده، البرز غربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نهشته های گروه شمشک در نواحی آبیک و جیرنده، واقع در البرز غربی، در بر دارنده مجموعه ای غنی از ماکروفسیل های گیاهی است. این مقاله به معرفی دم اسبیان و سرخس های گروه شمشک و بررسی نقش بوم شناختی این گیاهان در این دو ناحیه می پردازد. در این مطالعه پنج گونه از راسته اکوییزتال ها، هفت گونه از فیلیکال ها و دو گونه از ماراتیال ها شناسایی شده اند که در این میان، دو جنس و پنج گونه برای نخستین بار از ایران و دو گونه برای نخستین بار در البرز غربی گزارش می شوند. افق بررسی شده در ناحیه آبیک معرف فروبوم دلتا در زمان رتین است؛ بخش های وسیعی از این فروبوم توسط بیشه های تک گونه ای از Equisetites muensteri  Clathropteris meniscioidesو Dictyophyllum nathorsti پوشیده می شده که اندوخته ای قابل دسترس برای تغذیه سوروپدها محسوب می شده است. افق بررسی شده در ناحیه جیرنده متعلق به زمان لیاس بوده و در بخش هایی از فروبوم و فرابوم دلتا گسترش داشته است؛ بخش های گوناگون این زیر محیط ها توسط بیشه های تک گونه ای از Equisetites laevis ،Schizoneura paradoxa  Neocalamites hoerensis ،N. ishpushtensis ،Clathropteris obovata ،Dictyophyllum exile ،D. nathorstiو Thaumatopteris brauniana پوشیده می شده که اندوخته غذایی مهمی برای سوروپد ها به شمار می رفته اند؛ در حالی که، زیستگاه های خشک تر این دلتا، خاستگاه گونه های Symopteris pseudolobifolia و Marattiopsis barnardii بوده که نقش ناچیزی در رژیم غذایی سوروپدها داشته اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
355 تا 364
لینک کوتاه:
magiran.com/p2573471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!