اضطراب کرونا در معلمان: نقش تفکر وجودی و معنا در زندگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری بی سابقه کروناویروس (COVID-19)  همه جنبه های زندگی افراد، به ویژه منابع زندگی معنادار و بهزیستی معنوی آن ها را به شدت به چالش کشیده است. از این رو، بر آن شدیم تا نقش تفکر وجودی و معنا در زندگی را در پیش بینی اضطراب بیماری کرونا در معلمان بررسی کنیم.

روش

این مطالعه توصیفی- همبستگی بر روی 269 نفر از معلمان مقطع ابتدایی استان کرمانشاه در سال 1400 انجام شد. شرکت کنندگان در پژوهش به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به وسیله پرسش نامه های طراحی شده در Google Form اندازه گیری شدند که این ابزارها عبارت بودند از: مقیاس اضطراب بیماری کرونا علیپور و همکاران (2020)، پرسشنامه تفکر وجودی شرر (2006) و پرسشنامه معنا در زندگی استگر و همکاران (2006). در نهایت با استفاده از نرم افزار آماریIBM SPSS 27، داده ها با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد که تفکر وجودی (r=-0.640, P<0.01) و نیز معنا در زندگی (r=-0.668, P<0.01) با اضطراب بیماری کرونا همبستگی معکوس و معنی دار دارند. بر اساس تحلیل رگرسیون، تفکر وجودی (β=-0.152) و معنا در زندگی (β=-0.329) اضطراب بیماری کرونا را به طور منفی و معنادار ی پیش بینی کردند.

نتیجه گیری

بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که اضطراب بیماری کرونا با تفکر وجودی و معنا در زندگی همبستگی منفی و معنادار دارد. علاوه بر این، یافته های این مطالعه نقش متغیرهای پیش بینی کننده را در پیش بینی اضطراب ناشی از بیماری کرونا در معلمان تایید می کند. به طور کلی، 41 درصد از کل واریانس اضطراب بیماری کرونا توسط تفکر وجودی و معنا در زندگی پیش بینی می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
153 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p2573843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!