تاثیر سه گانه قانون، زندان و بازپروری و پایبندی دینی برای پیشگیری از انحرافات اجتماعی در شهر کرج

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پیشگیری از انحرافات اجتماعی به عنوان یک چالش عمومی برای جوامع همواره مورد توجه بخش زیادی از برنامهریزان و محققان بوده است. بر همین اساس دانشمندان و محققاان جارم شناسای و مساایا اجتمااعی در رابطه با پیشگیری از انحرفات اجتماعی دالیا مختلفی مطرح کردهاند و هر کدام از نقطه نظر متفاوتی باه ایان پدیاده نگاه کردهاند. اما آنچه امروزه بیش از هر چیز جدید جلوه میکند، داشتن رویکرد ترکیبی از حوزه هاای مختلاب باه پدیده پیشگیری از انحرافات اجتماعی است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش مطالعه تاثیر ساه گاناه قاانون، زنادان و بازپروری و پایبندیدینی برای پیشگیری از انحرافات اجتماعی در جامعه است.

روش

این پژوهش با توجه به هدف آن کمی و از نوع میدانی اسات. جامعاه آمااری شااما شااروندان شاار کار هستند که در سال 1401 با استفاده از جدول حجم نمونه لاین و مورگاان تعاداد 384 نفار از آنااا ماورد مطالعاه قارار گرفتهاند. جمعآوری اطالعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته بوده که بر پایه پشتوانه نظری موجود متغیرهای اصلی پژوهش شاخصسازی شده و ابعاد آناا مشخص شده است. همچنین روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید امر بعد از بازبینی مورد تایید و پایایی آن با آزمون ضریب آلفای کرونباخ با نمره 0/79 مورد تایید ناایی قرار گرفته است.

یافته ها

با توجه به اطالعات حاصا از استنباط آماری پژوهش، برآوردها و سطح معناداری نشان داده است کاه اثار همه متغیرها بر متغیر وابسته انحرافات اجتماعی معنادار بوده است. علاوه بر روابط ساختاری که همه معنادار شدهاناد، با توجه به منفی بودن برآوردها میتوان گفت با افزایش پایبندی به قانون، مجازات زندان و پایبندی به دیان از میازان انحرافات اجتماعی کاسته شده و این متغیرهای سهگانه در نقش پیشگیری از انحرافات اجتماعی اااهر مای شاوند. با توجه به میزان ضرایب مدل، به ترتیب متغیر پایبندی به قانون با ضریب  -0/62 ، پایبندی دینی باا ضاریب   -0/49  و مجازات زندان با ضریب -0/39  در پیشگیری از انحراف اجتماعی دخیا هستند.

نتایج

پیشگیری از انحرافات همواره باه رویکردهاای چندگاناه نیااز دارد. بادون شاک اتکاا بار یاک رو خاا نمیتواند منجر باه دساتیا بی موفقیات هاایی در ایان حاوزه شاود، بناابراین الزم اسات بارای موفقیات در پیشاگیری از انحرافات اجتماعی به ترکییب چند رو به صورت همزمان اقدام کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2574150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!