تعیین کارایی، رضایتمندی و بهره وری سیستم حمل و نقل عمومی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها و مطالعه کاربردی آن روی خطوط اتوبوسرانی مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

روند رشد جمعیت و توسعه ی شهرها در دهه های اخیر، استفاده از وسایل نقلیه اعم از شخصی و عمومی را به دنبال داشته است. در این میان وسایل حمل و نقل عمومی با توجه به مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی، توجهات زیادی را بخود جلب کرده است. بنابراین مسیولین برنامه ریزی شهری و شهرداری ها سعی در رفع مشکلاتی همچون؛ آلودگی های زیست محیطی، تراکم ترافیک های سنگین، ناامنی در برخی مسیرها، وجود تصادفات شدید در برخی معابر و مصرف بی رویه ی سوخت های متناسب با وسایل نقلیه (اعم از نفت - گازوییل و بنزین) می باشند تا تدابیری مناسب بیندیشند. تحلیل پوششی داده ها با راهکارهای مناسب ریاضی که دارد می تواند ابزاری دقیق و جامع برای بررسی چنین وضعیت هایی باشد، تا مدیران بتوانند با کمک آن بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند و موانع موجود را برطرف نمایند. هدف ما در این مقاله، تعیین کارایی، رضایتمندی و بهره وری (بهره وری کارایی و بهره وری رضایتمندی) وسایل نقلیه ی عمومی بطور خاص 10 خطوط اتوبوسرانی شهر مشهد می باشد، بطوری که بهره وری آنها در سه سال متوالی 91، 92 و 93 مورد ارزیابی قرار گرفته است و نسبت بهره وری رضایت مندی به بهره وری کارایی هر خط مورد محاسبه قرار گرفت.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
5 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2574198 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!