اثرات زیرکشندگی حشره کش های فلونیکامید و دی کلرووس روی فراسنجه های جدول زیستی شته جالیز Aphis gossypii (Hemiptera: Aphididae) در شرایط گلخانه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شته جالیز Aphis gossypii Glover یکی از آفات مهم و خسارت زا با پراکنش گسترده و دامنه میزبانی وسیع در مزارع و گلخانه ها به شمار می آید. مدیریت رایج شته جالیز در مزارع به استفاده از حشره کش های شیمیایی به منظور جلوگیری از خسارت اقتصادی وابسته است. در مطالعه حاضر، غلظت های کشنده و زیرکشنده حشره کش های فلونیکامید و دی کلرووس از طریق زیست سنجی برآورد شد و تاثیر غلظت های زیرکشنده (LC10 و LC25) هر یک از آنها روی فراسنجه های جدول زندگی شته جالیز در شرایط گلخانه ای روی لوبیا چیتی بررسی شد. با توجه به تاثیر تماسی این حشره کش ها ، از روش پاشش حشره کش روی برگ های حاوی شته استفاده شد. طبق نتایج به دست آمده، میانگین طول عمر افراد بالغ در معرض تیمار های حشره کش ها نسبت به شاهد روند کاهشی داشت و کمترین مقدار آن (42/7 روز) در غلظت LC25 فلونیکامید ثبت شد. میانگین تعداد پوره های تولید شده به ازای هر شته ماده در تیمارها نسبت به شاهد به طور معنی داری کاهش یافت. بیشترین و کمترین مقدار نرخ ذاتی افزایش جمعیت (r) به ترتیب در شاهد (38/0 بر روز) و LC25 فلونیکامید (21/0 بر روز) بود. کاهش معنی داری در نرخ خالص تولیدمثل (R0) و نرخ متناهی افزایش جمعیت () در غلظت های زیرکشنده حشره کش ها نسبت به شاهد مشاهده شد. متوسط مدت زمان یک نسل (T) در تیمار فلونیکامید نسبت به شاهد به طور معنی-دار افزایش یافت. بر اساس نتایج تحقیق حاضر، حشره کش فلونیکامید در مقایسه با دی کلرووس کارایی بهتر و موثرتری در کنترل و کاهش جمعیت شته جالیز داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2574467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!