تهیه فرمولاسیون میکروامولسیون سایپرمترین و ارزیابی فعالیت حشره کشی آن روی شته جالیز، Aphis gossypii (Hemiptera: Aphididae) ، در فضای سبز اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

میکروامولسیون یک فرمولاسیون  پایدار و همگن آفت کش ها بر پایه حلال آبی است که جایگزین مناسبی برای فرمولاسیون امولسیونی است. در این مطالعه، فرمولاسیون میکروامولسیون حشره کش سایپرمترین برای کنترل Aphis gossypii Glover (Hemiptera: Aphididae)، یکی از آفات مهم بسیاری از گیاهان زراعی و زینتی طراحی شد. زایلین به عنوان حلال مناسب، بر اساس حلالیت مناسب سایپرمترین انتخاب شد. نمودارهای فاز دیاگرام با روش تیتراسیون آب ساخته شدند. ترکیب های میکروامولسیون با استفاده از مخلوط های متشکل از سایپرمترین، سورفکتانت های Kenon 10 + SDS، و سورفکتانت کمکی 1-بوتانول دارای بیشترین سطح میکروامولسیونی بوده، و نسبت 20:30:50 آن  برای ادامه آزمایش ها انتخاب شد. خواص فیزیکی و شیمیایی میکروامولسیون های به دست آمده نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. فرمولاسیون میکروامولسیون حاوی 150 و 250 گرم ماده موثر سایپرمترین بر لیتر تهیه شد. ظاهر  میکروامولسیون تهیه شده شفاف بود و اندازه قطرات همه نمونه ها کمتر از 35 نانومتر بود. محلول پاشی ترکیبات شامل ماده تکنیکال سایپرمترین 150 گرم ماده موثر بر لیتر، ماده تکنیکال سایپرمترین 250 گرم ماده موثر بر لیتر،  میکروامولسیون سایپرمترین 150 گرم ماده موثر بر لیتر، و میکروامولسیون سایپرمترین 250 گرم ماده موثر بر لیتر در شرایط فضای سبز روی ختم چینی،Hibiscus rosa-sinensis L. (Malvaceae) ، به ترتیب باعث 05/25، 54/37، 74/60 و 94/83 درصد تلفات پوره های سن سوم 48 ساعت پس از تیمار شد. بنابراین، فرمولاسیون های میکروامولسیون به طور معنی داری فعالیت حشره کشی بیشتری علیه A. gossypii در مقایسه با ماده تکنیکال داشت. در این مطالعه، یک سیستم میکروامولسیون سازگار با محیط زیست برای بهبود کارایی سایپرمترین برای کنترل جمعیت A. gossypii طراحی شد، با این حال، به تحقیقات بیشتری برای ارزیابی رفتار و سرنوشت نهایی در محیط قبل از تجاری سازی نیاز می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2574473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!