مقایسه رضایتمندی از آموزش مجازی و ارتباط آن با اشتیاق به تحصیل در دانشجویان علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در دوران همه گیری کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
پاندمی کووید 19 باعث تغییرات بسیاری در روش های آموزشی دانشگاه های کشور شد و بسیاری از موسسات آموزشی، به ایجاد و راه اندازی کلاس های مجازی یا توسعه نظام های سنتی خود پرداختند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه رضایتمندی از آموزش مجازی و ارتباط آن با اشتیاق تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد رشت در دوران همه گیری بیماری کرونا انجام گرفت.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود که در آن 425 نفر از دانشجویان در دو گروه علوم پزشکی و غیرپزشکی به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسش نامه خودگزارشی در مورد رضایتمندی از آموزش مجازی و اشتیاق تحصیلی فردریکز را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با بهره گیری از آزمون های آماری تی مستقل، واریانس یک طرفه و همبستگی پیرسون تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
میانگین نمره کسب شده از مقیاس رضایت 22/89±78/70و اشتیاق تحصیلی، 11/58±51/12بود. کمترین رضایتمندی در گروه علوم پزشکی وجود داشت و هم زمان اشتیاق تحصیلی آنها نیز نسبت به سایرین پایین تر گزارش شد. میزان رضایت از روش آموزش مجازی در دانشجویان غیربومی و تحصیلات تکمیلی نسبت به دیگر دانشجویان بالاتر بود. همچنین بین نمره رضایتمندی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان، همبستگی آماری معنی دار مشاهده شد (0/004=p).
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت اشتیاق تحصیلی به ویژه در رشته های علوم پزشکی که با حفظ جان افراد سرکار دارند، نیاز به توانمندسازی و آموزش مهارت کار با آموزش مجازی برای ایجاد افزایش رضایتمندی و ارتباط گیری مناسب استادان با دانشجویان برای بهبود وضعیت ایجادشده ناشی از همه گیری وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2575949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!