واکاوی سواد رسانه ای و اثربخشی رشته ی تحصیلی، در راستای بهبود مدیریت و سیاست گذاری (دانشجویان علوم پزشکی، مهندسی و انسانی دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در عصر حاضر که رسانه ها یکی از عوامل اصلی آموزش، هویت فرهنگی، کنترل و تغییر رفتار هستند، آگاهی از وضعیت سواد رسانه ای اقشار مختلف، بخصوص دانشجویان، جهت تقویت و ارتقا سواد رسانه ای و مدیریت و سیاستگذاری ضرروی می نماید. هدف اصلی، واکاوی اثربخشی رشته ی تحصیلی و بررسی وضعیت سواد رسانه ای (دانشجویان علوم پزشکی، مهندسی و انسانی دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه) است. بدین منظور 5 فرضیه تدوین شد؛ جامعه ی آماری شامل کل دانشجویان علوم پزشکی، مهندسی و انسانی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 98-99 است که 7142 نفر بودند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران، 365 نفر محاسبه شد. بنابراین با استفاده از روش پیمایش و نمونه گیری از نوع احتمالی طبقه ای، 365 پرسشنامه را تکمیل کردیم. که مهم ترین نتایج عبارتند از: - اکثر دانشجویان این پژوهش دارای سواد رسانه ای متوسط می باشند.- بین رشته ی تحصیلی دانشجویان و میزان برخورداری از سواد رسانه ای رابطه معناداری وجود دارد.- بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان برخورداری از مهارت های سواد رسانه ای رابطه معناداری وجود ندارد.- بین رشته ی تحصیلی دانشجویان و میزان مهارت در آشنایی با زبان رسانه ها رابطه ی معناداری وجود دارد.می توان در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها، توانایی تحلیل و تفسیر و تفکر انتقادی را افزایش داد همانگونه که دانشجویان علوم انسانی در این زمینه آموزش غیررسانه ای بیشتر دیده اند و پیش زمینه و سواد رسانه ای نسبتا بیشتری دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2576394 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!