مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی در ایران و هند: یک مطالعه تطبیقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رسالت مطالعه تطبیقی این است که تفاوت ها، شباهت ها، دلایل موفقیت و ناکامی نظام های گوناگون آموزشی، مشخص می گردد و از تجارب بدست آمده در پیشبرد و توسعه نظام آموزشی استفاده می شود. آموزش پرستاری با توجه به سرعت گسترش این رشته در دهه های اخیر، جایگاه ویژه ای در آموزش عالی علوم پزشکی دارد. هدف این مطالعه، مقایسه برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی در ایران و دانشگاه ماهاتما گاندی هند بود.

روش کار

این مطالعه توصیفی تطبیقی به روش چهار مرحله ای بردی (توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه) در سال 1401 انجام گرفت. در این مطالعه تطبیقی برنامه های آموزشی کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی موجود در سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و سایت دانشکده پرستاری دانشگاه ماهاتما گاندی هند مورد مقایسه قرار گرفت.

یافته ها

یافته ها نشان داد در برنامه آموزشی ایران توجه به ابعاد اخلاقی، کرامت انسانی، حقوقی، اسلامی و مذهبی بسیار پررنگ تر است. در شرایط پذیرش این رشته در دانشگاه ماهاتما گاندی داشتن سابقه کار لحاظ شده است و همچنین تفاوت بارزی بین مجموع ساعات عملی و بالینی (به جز پایان نامه) بین این دو برنامه آموزشی وجود دارد که در برنامه آموزشی ماهاتما گاندی به مراتب بیشتر است.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه می تواند به برنامه ریزان جهت ارتقا سطح کیفی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی با توجه به اهمیت و وسعت این رشته پرستاری کمک نماید. به نظر میرسد ضروری است تا برنامه ریزان آموزشی توجه بیشتری به جنبه های عملی و بالینی برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری داخلی جراحی در ایران داشته باشند؛ تا یکی از نقص های اساسی این رشته که شکاف بین تیوری و عمل است بهبود یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2577875 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!