اثربخشی اختیارات سنتی پلیس در کشف جرایم سایبری فراملی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 پلیس به عنوان نهاد کشف جرایم همان گونه که در محیط فیزیکی و عادی وظیفه کشف جرایم را برعهده دارد، در محیط سایبری نیز همان وظایف برای پلیس متصور است؛ هرچند موضوع و نوع عملکرد در فضای مجازی بسیار پیچیده و سخت تر از فضای حقیقی است. هدف اصلی از نگارش مقاله حاضر، بررسی ناکارآمدی اختیارات سنتی پلیس در کشف جرایم سایبری است و ضرورت های اعطای اختیارات برای کشف چنین جرایمی متصور می باشد.

روش

  تحقیق حاضر از نوع کیفی و از لحاظ روش اجرا، توصیفی- تحلیلی است. داده های مربوط به شیوه اسنادی و واکاوی دقیق قوانین داخل و اسناد بین المللی و بررسی نظریه های حقوق دانان و صاحب نظران جمع آوری و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.

یافته های تحقیق: 

یافته های پژوهش نشان می دهد که از یک سو، با توجه به ویژگی های جرایم سایبری، پلیس نیازمند ایجاد تحول در سیاست گذاری ها و تغییر در برنامه ریزی ها، منابع انسانی و... است. از سوی دیگر، برای موفقیت در عرصه کشف جرایم سایبری ضرورت دارد که اختیارات گسترده تری برای پلیس در نظر گرفته شود.

نتیجه گیری

جرایم سایبری از ویژگی های خاصی برخوردار است که صرف پیش بینی نهاد کشف تخصصی (پلیس فتا) با اختیارات سنتی نمی تواند در پیشگیری و کشف جرایم سایبری کاربردی و موثر واقع شود. علاوه بر این، بدلیل فراملی بودن جرایم سایبری و لزوم همکاری ها در سطوح منطقه ای و بین المللی و همچنین، دو یا چندجانبه میان کشورها، ایجاب می کند که پلیس از اختیارات گسترده ای نسبت به جرایم سنتی برخوردار باشد تا بتواند به رسالت خود در کشف جرایم سایبر نایل گردد. ضرورت هایی که پیش بینی اختیارات گسترده را برای نهاد کشف توجیه می نماید، عبارتند از: دشواری کشف جرایم سایبری، مشکلات کشف، تعقیب و تحقیق جرایم، همکاری های بین المللی. در همین راستا، پلیس نیز باید تحول در سطح سیاست گذاری ها، برنامه ریزی های سازمانی و نیروی انسانی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2578052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!