تبیین ابعاد و مولفه های تمرین بیمارستانی به منظور آمادگی در برابر حوادث و تهدیدات زیستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 وقوع حوادث بیوتروریستی و همه گیری بیماری های نوپدید و بازپدید، ضرورت آمادگی ‎را برای کشورها بیش از پیش مطرح می سازد. به دلیل ماهیت تهدیدات زیستی اولین افرادی که با پیامدهای یک حمله زیستی روبرو می شوند، مدیران و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی هستند. بنابراین نظام سلامت باید برای مقابله با تهدیدات زیستی آمادگی های لازم را کسب نماید. یکی از راه های کسب آمادگی انجام تمرینات مختلف در این حوزه است. بدین منظور مطالعه حاضر به تبیین ابعاد و مولفه های تمرین بیمارستانی به منظور آمادگی در برابر حوادث و تهدیدات زیستی می پردازد.

روش ها

 این مطالعه به روش مرور حیطه ای در سال 1401 انجام شد. جامعه و گروه هدف در این مطالعه کلیه بیمارستان های کشور بودند. داده ها از طریق جستجوی کتابخانه ای و اینترنتی در منابع الکترونیکی Science Direct ،Scopus ،PubMed ،GoogleScholar و SID با کلیدواژه های پژوهش، آمادگی در برابر حوادث و تهدیدات زیستی و برنامه تمرین بیمارستانی بین سال های 2000 تا 2022 جمع آوری شد و با نرم افزار MAXQDA نسخه 18 تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها

 یافته های مطالعه از 9 بعد 1) رهبری، فرماندهی و هماهنگی، 2) ارتباطات، مدیریت اطلاعات و اطلاع‎رسانی، 3) برنامه ریزی و تدوین پروتکل ها، 4) تدوین سناریو، آموزش و انواع تمرین، 5) فراظرفیت و مدیریت منابع، 6) سازماندهی تمرین و سرمایه انسانی،  7) اجرای تمرین و عملیات پاسخ، 8) ایمنی و امنیت، 9) بازیابی، ارزشیابی و درس آموخته ها و 31 مولفه تشکیل شده است.

نتیجه گیری

 طبق نتایج به دست آمده در این مطالعه، بیمارستان ها باید برای اجرای صحیح تمرین زیستی هر یک از 9 بعد و 31 مولفه زیرمجموعه آن ها را با دقت و با جزییات اجرا نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1739 تا 1751
لینک کوتاه:
magiran.com/p2578896 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!