پیش بینی اعتماد اجتماعی، خودکنترلی و خودکارآمدی بر اساس سطح فعالیت بدنی در جانبازان و معلولین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 اختلالات جسمانی و روانی، به وفور در جانبازان و معلولین مشاهده شده و علاوه بر ایجاد نگرانی، تاثیرات بسیار نامطلوبی بر جنبه های مختلف زندگی آن ها می گذارد. با توجه به این که سلامت جسمانی و روانی، هرکدام به سهم خود می توانند در سلامت عمومی جانبازان و معلولین سهم بسزایی داشته باشند، پرداختن به این ابعاد ضروری به نظر می رسد. لذا هدف پژوهش حاضر پیش بینی اعتماد اجتماعی، خودکنترلی و خودکارآمدی بر اساس سطح فعالیت بدنی در جانبازان و معلولین بود.

روش ها

 روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را جانبازان و معلولان استان یزد تشکیل دادند که از این بین تعداد 109 نفر (62 جانباز و 47 معلول) به عنوان نمونه آماری به روش دردسترس انتخاب شدند. جهت بررسی متغیرهای پژوهش از مقیاس های فعالیت بدنی شارکی (1997)، خودکنترلی تانجی (2004)، اعتماد اجتماعی صفاری نیا و شریف (1389) و خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین میزان ارتباط بین متغیرها و رگرسیون خطی ساده برای پیش بینی متغیرها تحلیل شد.

یافته ها

 یافته ها نشان داد که نمرات سطح فعالیت بدنی به طور معناداری قابلیت پیش بینی متغیرهای خودکنترلی (0/39=r) و اعتماد اجتماعی (0/31=r) را در جانبازان و معلولین دارا می باشد (0/01>P). اما سطح فعالیت بدنی با توجه به همبستگی پایین با متغیر خودکارآمدی (0/14=r)، قابلیت پیش بینی معنادار این متغیر را دارا نمی باشد (0/19=P).

نتیجه گیری

 با توجه به نتایج پیشنهاد می شود برنامه ریزی های مناسب جهت حضور شرکت افراد جانباز و معلول در فعالیت های بدنی منظم به منظور افزایش خودکنترلی و اعتماد اجتماعی و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی مدنظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1787 تا 1795
لینک کوتاه:
magiran.com/p2578903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!