کاربست روش دی متل در تحلیل عوامل موثر بر تولید انعطاف پذیر در صنعت خودروسازی ایران (مورد مطالعه: شرکت های زیر مجموعه گروه سایپا)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شرکت های خودروسازی بایستی ابتکارات استراتژیک را برای رقابت و پاسخگویی به تقاضای پویای مشتریان در نظر بگیرند. در این راستا تولید انعطاف پذیر راهبردی است که در بهره وری، کیفیت محصول نهایی و آسیب پذیری های ناشی از تغییرات غیرمنتظره در حجم و ترکیب سفارشات در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل نفوذپذیری و نفوذگذاری عوامل موثر بر تولید انعطاف پذیر در صنعت خودروسازی ایران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در زمره پژوهش های آمیخته با رویکرد کیفی و کمی است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی اساتید و خبرگان مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی و مهندسی صنایع بود که با توجه به هدف پژوهش، نمونه گیری در این پژوهش به صورت هدفمند با استفاده از تکنیک گلوله برفی و به تعداد 26 نفر انجام شد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کمی مدیران عالی و میانی شرکت های زیرمجموعه گروه سایپا بودند که 74 نفر از مدیران این حوزه در این پژوهش مشارکت کردند. در بخش کیفی، داده های بدست آمده از مصاحبه ها با بهره گیری از روش تحلیل تم و با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020 منجر به استخراج 11 عامل موثر بر تولید انعطاف پذیر شد و تحلیل بخش کمی با استفاده از روش دی متل انجام پذیرفت. بر اساس تحلیل دی متل هوشمند سازی خطوط، بازمهندسی فرآیندها و زیرساخت های تکنولوژیکی بیشترین نفوذ را بر دیگر عوامل دارند. حرفه ای سازی سرمایه انسانی، خودکارسازی و پلتفرم های فناورانه نیز نسبت به سایر عوامل تحت نفوذ بیشتری قرار می گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2579793 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!