بررسی شناسایی فرم‏های مختلف آللی ژن میوستاتین و بررسی صفات بیومتری وزن بدن و لاشه اندازه گیری شده با اولتراسوند در گوسفند کردی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

ژن میوستاتین به عنوان عامل مهارکننده رشد عضله اسکلتی شناخته شده و اگر جهش در ناحیه کدکننده آن اتفاق افتد، باعث تغییر نقش مهاری آن و افزایش عضله می‏گردد. این پژوهش با هدف شناسایی چندشکلی موجود در اگزون 3 ژن میوستاتین و بررسی صفات بیومتری وزن بدن و لاشه اندازه‏گیری شده با اولتراسونوگرافی در گوسفند کردی انجام شد.

مواد و روش

در این پژوهش برای اندازه گیری صفات ضخامت چربی پشت و مساحت ماهیچه چشمی از دستگاه اولتراسوند استفاده شد. خون گیری به طور تصادفی از تعداد 139 راس گوسفند کردی انجام و پس از استخراج DNA، قطعه 338 جفت بازی اگزون 3 ژن میوستاتین تکثیر شد. جهت تعیین ژنوتیپ‏ ژن میوستاتین، از تکنیک‏های PCR-RFLP ، PCR-SSCP و تعیین توالی مستقیم استفاده شد. بررسی اثرات ثابت جنس، نوع تولد و سال تولد بر صفات مورد مطالعه با رویه GLM نرم افزار SAS و مقایسه میانگین های حداقل مربعات سطوح اثرات ثابت با آزمون توکی- کرامر در سطح معنی داری 5 درصد انجام شد. برای بررسی ارتباط بین صفات از همبستگی پیرسون استفاده شد.

یافته‏ ها: 

در روش‏PCR-RFLP پس از هضم آنزیمی تمام نمونه‏ ها، تنها یک ژنوتیپ مشاهده شد و این جایگاه مونومورف (تک شکل) می‏باشد. نتایج به ‏دست آمده از روش PCR-SSCP، دو الگوی باندیA و B را نشان داد که شباهت زیادی بین دو الگوی مشاهده شده وجود داشت. لذا برای تعیین ژنوتیپ واقعی، برخی از نمونه ‏ها با الگوی متفاوت با روش توالی یابی مستقیم مورد ارزیابی قرار گرفتند که نتایج نشان داد که در بین نمونه ها چندشکلی وجود ندارد. میانگین ضخامت چربی پشت و مساحت عضله راسته اندازه‏گیری شده با اولتراسونوگرافی در این مطالعه به‏ ترتیب 46/0 سانتی‏متر و 78/7 سانتی‏متر مربع با میانگین وزن بدن 42/43 کیلوگرم بود. همبستگی بین دو صفت اولتراسوند (ضخامت چربی پشت و مساحت ماهیچه چشمی)، مثبت و 84/0 برآورد شد (01/0<p). کمترین ضریب همبستگی ضخامت چربی لاشه و مساحت ماهیچه چشمی با صفات مورد مطالعه به ‏ترتیب 02/0 و 3/0 مربوط به صفات وزن تولد و از شیرگیری بود و بیشترین ضریب همبستگی صفات مورد مطالعه با ضخامت چربی لاشه و مساحت ماهیچه چشمی به‏ ترتیب 82/0 و 87/0 مربوط به صفات وزن بدن در هنگام اولتراسونوگرافی و عرض دنبه میانی بود (001/0<p).

نتیجه‏ گیری:

 در این پژوهش با استفاده از نشانگر ژنتیکی PCR-SSCP، PCR-RFLP و تعیین توالی مستقیم تنها یک ژنوتیپ در ژن میوستاتین تشخیص داده شد. با توجه به اینکه منابع مختلف، آلل جهش یافته ژن میوستاتین را به عنوان آلل موثر بر فنوتیپ عضله مضاعف و مطلوب جهت اصلاح نژاد و بهبود کیفیت و کمیت گوشت معرفی کرده اند، گله مورد بررسی فاقد این آلل بود. با توجه به تنوع نسبتا مناسب مشاهده شده در صفات مورد مطالعه بویژه صفات لاشه اندازه گیری شده با اولتراسوند، زمینه لازم برای اصلاح این صفات از طریق انتخاب وجود خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2579814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!