اثر ویتامین C و اسید فرمیک بر عملکرد، صفات لاشه، ایمنی و فراسنجه های بیوشیمیایی و هماتولوژی خون جوجه های گوشتی تحت تنش گرمایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این تحقیق به منظور مقایسه اثرات ویتامین C و اسید فرمیک در جیره غذایی بر عملکرد، صفات لاشه، اندام های ایمنی و فراسنجه های بیوشیمیایی و هماتولوژی خون جوجه های گوشتی در طول تنش گرمایی صورت پذیرفت. آزمایش با استفاده از 120 قطعه جوجه گوشتی یک روزه سویه راس 308 در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تیمار، 4 تکرار و 10 قطعه جوجه در هر تکرار انجام شد. تنش گرمایی با اعمال 34 درجه سانتی گراد به مدت 8 ساعت در روز، از سن 29 تا 42 روزگی صورت گرفت. تیمارهای آزمایشی شامل: 1- جیره پایه (شاهد)، 2- جیره پایه + ویتامین C (240 میلی گرم در هر کیلوگرم جیره غذایی) و 3- جیره پایه + اسید فرمیک (0/5% جیره غذایی) در جیره پایانی بودند. در پایان دوره آزمایشی، دو قطعه پرنده از هر تکرار کشتار و برای اندازه گیری صفات لاشه مورد استفاده قرار گرفت. برای اندازه گیری فراسنجه های بیوشیمیایی و هماتولوژی خون جوجه ها نیز در روز 42 از ورید بال آن ها نمونه های خونی تهیه شد. استفاده از ویتامین C و اسید فرمیک در جیره سبب بهبود معنی دار میانگین افزایش وزن و مصرف خوراک روزانه و ضریب تبدیل خوراک شد (0/05>P). مکمل ویتامین C باعث کاهش معنی دار درصد چربی محوطه شکمی شد (0/05>P). وزن نسبی بورس فابریسیوس و طحال به طور معنی داری در اثر ویتامین C افزایش یافت (0/5>P). تیمارهای آزمایشی موجب افزایش سطح پروتیین خام و کاهش کلسترول کل و کلسترول LDL و ویتامین C سبب کاهش غلظت گلوکز و افزایش کلسترول HDL و هورمون های تری یدوتیرونین و تیروکسین خون شد (0/05>P). هر دو مکمل ویتامین C و اسید فرمیک، باعث افزایش معنی دار مقادیر گلبول های قرمز خون و میانگین غلظت هموگلوبین گلبول های قرمز و کاهش میانگین حجم گلبول های قرمز و نسبت هتروفیل به لنفوسیت شد (0/05>P). استفاده از ویتامین C و تا حدودی اسید فرمیک در جیره توانست با تاثیر مثبت بر برخی از متابولیت های خونی باعث رفع اثرات سوء تنش گرمایی شده و به بهبود صفات عملکرد رشد جوجه ها منجر شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p2580142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!