اندازه گیری محتوای برخی متابولیت های ثانویه زیست فعال و برخی فلانونوئیدهای گیاه سلمکی ‏‏(‏Atriplex patula L.‎‏) در مراحل مختلف فنولوژیکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این آزمایش تاثیر مراحل فنولوژیکی گیاه بر برخی ترکیبات زیست فعال و فلاونوییدهای روتین و کویرستین گیاه سلمکی (Atriplex patula L.) مورد بررسی قرار گرفت. سه مرحله فنولوژیکی رویشی (هشت برگی)، گل دهی و بذردهی به عنوان سه تیمار آزمایش لحاظ گردید. در سه مرحله فنولوژیکی برخی از ترکیبات بیوشیمایی و کویرستین و روتین گیاه اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد بیش ترین و کمترین (06/2 و 88/0 میلی گرم در گرم وزن تر) میزان کلروفیل کل به ترتیب در مرحله بذر دهی و مرحله رویشی مشاهده شد. بیشترین و کمترین میزان کلروفیل a، کلروفیل b و کاروتنویید به ترتیب در مرحله بذر دهی و مرحله رویشی یافت شد. بیشترین مقدار فنل کل (76/132 میلی گرم اسید گالیک در 100 گرم وزن تر)، تانن کل (057/0 میلی گرم اسید تانیک در 100 گرم وزن تر) و ظرفیت آنتی اکسیدانی (28/50 درصد) در مرحله گل دهی و کم ترین مقدار فنل کل (24/92 میلی گرم اسید گالیک در 100 گرم وزن تر)، تانن کل (041/0 میلی گرم اسید تانیک در 100 گرم وزن تر) و فعالیت آنتی اکسیدانی (95/16 درصد) در مرحله رویشی مشاهده شد. بیش ترین و کمترین میزان فلاونویید کل (05/88 و 89/35 میلی گرم روتین در 100 گرم وزن تازه) به ترتیب در مرحله بذر دهی و رویشی مشاهده شد. بیش ترین و کم ترین مقدار کویرستین به ترتیب در مرحله بذر دهی و رویشی (05/0 و 01/0 میلی گرم در گرم وزن خشک) مشاهده شد. بیشترین و کمترین مقدار روتین (11/2 و 85/1 میلی گرم در گرم وزن خشک) در مرحله بذر دهی و مرحله رویشی یافت گردید. با توجه به میزان بالای برخی از ترکیبات بیوشیمیایی در گیاه سلمکی می توان در آینده از پتاسیل دارویی این گیاه بهره برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
859 تا 868
لینک کوتاه:
magiran.com/p2581225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!