طراحی الگوی مصرف نمایشی مبتنی بر سرمایه انسانی با استفاده از نظریه داده بنیاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
این مطالعه با هدف طراحی الگوی مناسب پدیده مصرف نمایشی و ویژگی محصولات آن تحت یک فرآیند صورت گرفته که منجر به شناسایی عوامل موثر بر آن، راهبردهای دستیابی و همچنین عوامل منتج شده از آن می باشد.
روش
در این پژوهش کیفی از روش گراندد تیوری استفاده شده است. مشارکت کنندگان با روش نمونه گیری نظری انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته به جمع آوری داده ها از آنان تا اشباع نظری پرداخته شد. در مجموع 11 مصاحبه با خبرگان انجام گرفت. سپس کدگذاری ها انجام و درنهایت مفاهیم و مقوله ها استخراج شد.
یافته ها
آنالیز داده ها پس از 3 مرحله کدگذاری نشان داد که الگوی نهایی شامل 6 بعد، 22 مقوله فرعی و 92 مفهوم می باشد. از میان کدهای استخراج شده، نمایش به دیگران، حساسیت به بازخوردهای دیگران، خصیصه های شخصیتی، منحصر به فردی محصول، گروه های مرجع و شکاف طبقاتی دارای بیشترین تکرار بودند.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که دلایل فردی و اجتماعی در پدیده مصرف نمایشی و ویژگی های عملکردی، روانشناختی، بازاریابی و لجستیک محصولات مرتبط با آن نقش دارند. این عوامل به همراه شرایط زمینه و مداخله گری همچون شرایط فردی-روانشناختی، روابط میان فردی، عوامل اقتصادی، اجتماعی، بازاریابی، فرهنگی و تکنولوژیک، منجر به انجام اقداماتی در جهت تغییر اولویت نیازها، تامین منابع اطلاعاتی و مالی و درنهایت اکتساب این محصولات از طریق خرید و یا تامین از طریق دیگران می شوند. مصرف این محصولات نیز پیامدهایی در زمینه های مختلف فردی، اجتماعی، بازاریابی و اقتصادی در پی خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p2581688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!