ارزیابی بیان ژن TXNIP در آدنوکارسینوم معده و ارتباط آن با بقا کلی بیماران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

سرطان معده یکی از تومورهای شایع دستگاه گوارش است که بروز آن هر سال افزایش می یابد. سبب شناسی این بیماری پیچیده بوده و هنوز به صورت مبهم باقی مانده است. اخیرا بیشتر مطالعات پایه ای روی عدم تنظیم بیان ژن ها در این سرطان متمرکز شده اند. شواهد روزافزون نشان می دهند بیان پروتیین تعامل کننده با تیرودوکسین (TXNIP) در بسیاری از تومورهای بدخیم از تنظیم خارج می گردد اما این موضوع در مورد سرطان معده نامشخص است. هدف از مطالعه حاضر بررسی بیان ژن TXNIP در بافت و حاشیه تومور معده و تعیین ارزش بالینی آن در پیش آگهی و بقا بیماران مبتلا به سرطان معده است.

روش کار

تعداد 50 نمونه بافت تومور به همراه بافت حاشیه تومور از بیماران مبتلا به سرطان معده جمع آوری و بیان ژن TXNIP به روش ریل تایم PCR بررسی شد. همچنین با استفاده از روش های بیوانفورماتیکی، بیان ژن TXNIP در دو گروه از بیماران مبتلا به سرطان معده آنالیز شد. برای بررسی نقش پیش آگهی بیان ژن TXNIP در بقا کلی بیماران از یک مطالعه داده کاوی استفاده گردید. در ادامه برای بررسی بیان TXNIP در بین سرطان های مختلف از آنالیز داده های پایگاه اطلس ژنوم سرطان استفاده شد.

یافته ها

بیان ژن TXNIP در نمونه های توموری به میزان 0/33 برابر نمونه های سالم کاهش نشان داد. همین یافته در بررسی های بیوانفورماتیکی تکرار شد. کاهش بیان ژن TXNIP با متاستاز، تمایز پایین تومور و مصرف مواد مخدر ارتباط معناداری داشت. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که سطح بیان ژن TXNIP با بقا کلی بیماران مبتلا به سرطان معده همبستگی مثبت دارد. آنالیز اطلاعات اطلس ژنوم سرطان نشان داد بیان ژن TXNIP در چندین مورد از بدخیمی ها کاهش می یابد.

نتیجه گیری

مطالعه ما بیان کاهش یافته ژن TXNIP را به عنوان یک نشانگر پیش آگهی دهنده برای سرطان معده مطرح می کند. همچنین نشان می دهد کاهش بیان ژن TXNIP احتمالا به نفع متاستاز در سرطان معده است.

پیامدهای عملی

بررسی میزان بیان جهت اطلاع از پیش آگهی بیماران مبتلا به سرطان معده آگاهی بخش است.

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2581873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!