تاثیر تنش خشکی بر ویژگی های مورفولوژیکی و بیوشیمیایی برخی گونه های گل سوسن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
تنش خشکی از مهم ترین عوامل محدودکننده رشد گیاهان در جهان می باشد و متداول ترین تنشی است که بخش بیشتری از اراضی جهان را تهدید و باعث کاهش محصولات مختلف می شود. تنش های محیطی باعث تغییراتی در رشد و نمو گیاهان دارویی، مقدار و کیفیت مواد موثره آنها می شود که این ترکیبات گیاهان را در مقابل عوامل مزاحم خارجی و همچنین شرایط نامساعد محیطی حفاظت می کند تا گیاهان بتوانند به حیات خود ادامه دهند. استفاده از شیوه های کشت بافت گیاهان در شرایط آزمایشگاهی نسبت به کشت های مزرعه ای، محیط کنترل شده ای را برای مطالعات فیزیولوژیکی از قبیل اثرات تنش خشکی با استفاده از گیاهان فراهم کرده است تا با مدیریت عوامل محیطی بتوان به حداکثر محصول دست یافت.
مواد و روش ها
این پژوهش در قالب طرح کاملا تصادفی در آزمایشگاه کشت بافت و بیوتکنولوژی دانشگاه محقق اردبیلی به منظور غربال گری درون شیشه ای سه گونه گل سوسن نسبت به تنش خشکی انجام گردید. فلس های سوخک درون شیشه ای tsingtauense .L، L. regale و L. ledebourii در محیط کشت پایه MS حاوی غلظت های مختلف پلی اتیلن گلیکول6000 (0، 5، 10، 20 و 40 گرم در لیتر) کشت گردید پس از دو ماه شاخص های مورفولوژیکی گیاهچه های باززایی شده از قبیل ارتفاع گیاهچه، طول و تعداد برگ، تعداد سوخک، تعداد ریشه و وزن تر و همچنین شاخص های بیوشیمیایی مانند میزان پرولین، کربوهیدرات های محلول، فنل، فلاونویید، آنتوسیانین، کلروفیل و کاروتنویید در هر یک از تیمارها بصورت جداگانه اندازه گیری و مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
در پژوهش حاضر از بین سه گونه گل سوسن فقط L. regale برگ تولید کرد نتایج نشان داد که ارتفاع گیاهچه، تعداد و طول برگ، تعداد سوخک و تعداد ریشه و وزن تر گیاهچه ها با افزایش تنش خشکی کاهش یافت. بیشترین تعداد سوخک از L. ledebourii، بیشترین تعداد ریشه از L. regale و بیشترین وزن تر از نمونه های tsingtauense.L بدست آمد. بیشترین مقدار فنل و کاروتنویید از L. regale و بیشترین مقدار پرولین از L. ledebourii حاصل شد در حالی که tsingtauense.L نسبت به گونه های دیگر از فلاونویید، آنتوسیانین و کلروفیل بیشتری برخوردار بود. طبق نتایج بدست آمده میزان پرولین، فلاونویید و آنتوسیانین همبستگی مثبتی با میزان تنش خشکی داشت ولی بیشترین میزان کربوهیدرات های محلول و فنل از تیمار 10 گرم در لیتر پلی اتیلن -گلیکول و بیشترین مقدار کاروتنویید نیز از غلظت 5 گرم در لیتر پلی اتیلن گلیکول بدست آمد.
نتیجه گیری
در پژوهش حاضر تنش خشکی با کاهش طویل شدن و تقسیم سلولی و با تاثیر بر روی فرآیندهای مختلف فیزیولوژیکی، بیوشیمیایی و هورمونی شاخص های رشدی گیاهچه های گونه های گل سوسن را کاهش داد در حالی که میزان شاخص-های بیوشیمیایی نسبت به شاهد در شرایط تنش خشکی تجمع پیدا کردند. افزایش پرولین، کربوهیدرات های محلول و متابولیت های ثانویه علاوه بر افزایش عملکرد محصول، نوعی ساز و کار تحمل به تنش خشکی بوده و شاخصی جهت ارزیابی مقاومت گیاه به تنش خشکی محسوب می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!