اثر کاربرد برگی گاما آمینو بوتیریک اسید بر برخی خصوصیات بیوشیمیایی و بیان ژن های PAL وCHS در انگور رقم قزل اوزوم (Vitis vinifera L)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

انگور یکی از مهمترین محصولات میوه ای در سطح جهان است و دارای ارزش غذایی بالا با فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی است. امروزه استفاده از ترکیبات سالم طبیعی از جمله ترکیبات نیتروژن آلی برای بهبود کیفی میوه اهمیت زیادی پیدا کرده است. کاربرد اسیدهای آمینه به عنوان یکی از ترکیبات طبیعی نیتروژنه می تواند باعث افزایش کیفیت تغذیه ای میوه ها شود. در مطالعه حاضر ازگاما آمینوبوتیریک اسید به عنوان یک اسیدآمینه غیر پروتیینی جهت بهبود خصوصیات کیفی میوه انگور رقم قزل اوزوم استفاده شد.

مواد و روش ها

آزمایش در دو باغ جداگانه واقع در دو منطقه ارومیه با شرایط آب و هوایی (میکروکلیما) متفاوت و در قالب طرح کاملا تصادفی با محلول پاشی گابا در 4 غلظت (0، 5، 10 و 25 میلی مولار) در دو مرحله زمانی (مرحله veraison و یک هفته بعد) با 3 تکرار بر روی تاک-های انگور رقم قزل اوزوم 13ساله انجام گرفت. برخی خصوصیات کیفی میوه از جمله میزان اسیدهای قابل تیتر (TA)، مواد جامد محلول کل (TSS) ، محتوای آنتی اکسیدان کل، فنول کل، فلاونویید کل، آنتوسیانین کل، فعالیت آنزیم های فنیل آلانین آمونیالیاز (PAL) ، کاتالاز، میزان ترکیبات فنولی میوه از جمله فلاونول ها، فلاوان-3-ال ها و اسیدهای فنولیکی و همچنین بیان نسبی ژن های PAL و CHS ارزیابی شدند.

یافته ها

بر اساس نتایج، گابا در غلظت 10 میلی مولار باعث ایجاد بیشترین میزان اسیدهای قابل تیتر، مواد جامد محلول کل، فنول کل، فلاونویید کل، محتوای آنتی اکسیدان کل و آنتوسیانین میوه شد. بیشترین میزان فعالیت آنزیم PAL نیز در همین غلظت گابا مشاهده گردید. آنزیم کاتالاز در غلظت 25 میلی مولار گابا بیشترین فعالیت را داشت. ترکیبات فنولی یافت شده بر اساس روش HPLC در این تحقیق ترکیبات فلاونولی میریستین، کویرستین، کامفرول، سیرینجتین، ترکیبات فلاوان-3-ال ها، کاتچین و ترکیبات غیر فلاونوییدی گالیک اسید، کافییک اسید، پی-کوماریک اسید و رسوراترول اندازه گیری شدند که اغلب این ترکیبات در غلظت 10 میلی مولار گابا بیشترین مقدار را نشان دادند و بعد از آن غلظت 5 میلی مولار گابا بیشترین تاثیر را در افزایش این ترکیبات داشت. ژن های PAL و CHS نیز در دو زمان نمونه برداری بعد از محلول پاشی(48 و 72 ساعت) در غلظت 10 میلی مولار گابا بیشترین بیان ژنی را داشتند و کمترین بیان آنها در غلظت 25 میلی مولار گابا بود.

نتیجه گیری

این پژوهش نشان داد که گابا در غلظت 10 میلی مولار و در مرحله veraison و یک هفته بعد از آن با تاثیر گذاری بر افزایش میزان شاخص-های کیفی میوه از جمله مواد جامد به عنوان سوبسترای اساسی مسیر بیوسنتزی ترکیبات موثر کیفیت میوه و محتوای آنتی اکسیدانی و همچنین با تاثیر بر افزایش بیان ژن های دخیل در فعالیت آنزیم PAL به عنوان یک آنزیم کلیدی در مسیر بیوسنتز ترکیبات فنولی، می تواند باعث بهبود کیفیت میوه و بازارپسندی بیشتر میوه انگور رقم قزل اوزوم گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!