بررسی شاخص های فیزیولوژیکی رشد و کارآیی مصرف نور در ژنوتیپ های مختلف بادام زمینی در استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کاشت دیم بادام زمینی در استان گیلان سابقه ای بیش از 120 سال دارد. استفاده از رقم دیررس NC2 در بیشتر مزارع بادام زمینی این منطقه طی 45 سال گذشته زمینه را برای گسترش بیماری ها و نوسانات عملکردی شدید در تولید این گیاه فراهم نموده است. سبک بودن بافت خاک در مزارع زیر کاشت این گیاه نیز از طریق کاهش رطوبت قابل استفاده برای بوته های بادام زمینی، نوسانات عملکردی این رقم را در سال های کم باران افزایش می دهد. در نتیجه در حال حاضر معرفی ارقام جدید سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه که عملکرد غلاف مناسبی در شرایط دیم داشته باشند، یکی از مهم ترین نیازهای استان گیلان می باشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه شاخص های فیزیولوژیک و کارآیی مصرف نور در 14 ژنوتیپ جدید بادام زمینی و مقایسه آنها با رقم NC2 طراحی و اجرا شد.

مواد و روش ها

این پژوهش به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار و در دو سال 1396 و 1397 در شهرستان آستانه اشرفیه واقع در استان گیلان انجام گرفت. 14 ژنوتیپ بادام زمینی به همراه رقم NC2 که رقم غالب کشت شده در منطقه است، بلوک های آزمایشی را تشکیل دادند. کاشت کلیه ژنوتیپ ها به صورت مسطح و در شرایط دیم انجام شد. واحد گرمایی در کل دوره رشد، سرعت رشد محصول، سرعت رشد غلاف، ضریب تسهیم، کارآیی مصرف نور، عملکرد غلاف، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک و شاخص برداشت در کلیه ژنوتیپ ها و رقم NC2اندازه گیری شدند و با این رقم مورد مقایسه قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج این پژوهش نشان داد بیشترین واحد گرمایی از کاشت تا رسیدگی برداشت به ترتیب در رقم NC2 و ژنوتیپ هایICGV02317 و ICGV92222 مشاهده شد در حالی که ژنوتیپ های ICGV00350 و ICGV87846 کمترین واحد حرارتی را طی فصل رشد داشتند. بالاترین مقادیر سرعت رشد محصول، سرعت رشد غلاف، کارآیی مصرف نور، عملکرد غلاف و عملکرد دانه از رقم NC2 و ژنوتیپ های ICGV00420، ICGV99019 و ICGV92116 به دست آمد. در حالی که کمترین مقادیر از این صفات اندازه گیری شده در ژنوتیپ ICGV00351 مشاهده شد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده 3 ژنوتیپ ICGV00420، ICGV99019 و ICGV92116 در شرایط دیم در مقایسه با رقم NC2 با واحد گرمایی کمتری در این منطقه به مرحله رسیدگی برداشت رسیدند در حالی که در بسیاری از صقات اندازه گیری شده مشابه رقم مذکور بودند. همچنین نتایج به دست آمده نشان دادند ژنوتیپ های مذکور با توجه به شاخصهای فیزیولوژیک و کارآیی مصرف نور محاسبه شده، می توانند به عنوان جایگزین برای کاشت رقم NC2 در مزارع منطقه مورد توجه قرار گیرند زیرا این ژنوتیپ ها در شرایط کشت دیم کارآیی مصرف نور، عملکرد غلاف و دانه مناسبی داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 224
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!