پدیدارشناسی تجربه زیسته زنان سرپرست خانوار از حمایت‎‍های اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شواهد نشان می دهد برخلاف روند افزایشی سرپرستی خانوارها توسط زنان، کیفیت و کمیت حمایت های اجتماعی از ایشان ارتقا نیافته است؛ این امر به بروز و تشدید مشکلات و آسیب هایی فردی و اجتماعی دامن زده است؛ از این رو در پژوهش حاضر تلاش شد تا با واکاوی در تجربه زیسته ایشان از حمایت های اجتماعی و شناخت عمیق مسایل و معضلات این قشر در معرض آسیب، راهکارهای مناسب ارایه شود.

روش

این پژوهش با روش پدیدار‎‍شناسی و مصاحبه با 21 زن سرپرست خانوار شهر مشهد، که به شیوه هدفمند و با روش های نمونه گیری ملاکی و بیشینه پراکنش انتخاب شده بودند، اجرا شد. داده‎‍ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند، گردآوری و سپس با روش کلایزی تحلیل شد.

یافته‎  ها: 

زنان سرپرست خانوار، حمایت‎‍های اجتماعی را در چهار مضمون شامل «تجربه زیسته از حمایت»، «عزت نفس»، «رفتار حمایت کننده» و «پیوندهای اجتماعی» ادراک می‎‍کنند. حمایت‎‍ها برای عده‎‍ای موجب رشد عزت نفسشان می‎‍شود؛ در مقابل، گروهی معتقدند که عزت نفسشان کاهش می‎‍‎‍یابد. همچنین براساس اینکه این حمایت‎‍ها توسط چه کسانی و با چه هدفی صورت می‎‍گیرد، ادراک آنان در قالب مضامین دیگری تجربه می‎‍شود. برخی معتقدند که این حمایت‎‍ها پیوندهای اجتماعی‎‍شان را مستحکم می‎‍کند و گروهی اعتقاد دارند که منزوی‎‍تر شده ‎‍اند. فضای حمایتی برای بیشتر آنان بر بی اعتمادی، به خصوص نسبت به مردان بنا شده ‎‍است؛ بنابراین همنوایی و کناره‎‍جویی، محورهای اصلی پیوندهای اجتماعی‎‍ آنان است؛ ولی برای بیشتر آنان این حمایت‎‍ها به عنوان یک ضربه‎‍ گیر روانی عمل می‎‍کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2583230 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!