تدوین راهبردهای پایداری زیرساخت‎های سبز شهری با استفاده از ارزیابی تغییرات سیمای سرزمین (مطالعه موردی: منطقه دو کلان شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

توسعه افسارگسیخته کالبدی - فضایی شهرها، باعث تغییر پوشش اراضی و ازدست رفتن انسجام زیرساخت‎های سبز می‎شود. همواره در شهرها این خطر وجود دارد که پایداری این زیرساخت‎ها در مقایسه با توسعه شهری نادیده گرفته شود. این زیرساخت‎ها (اراضی رودکناری، باغ‎ها، پارک‎های شهری، سبز راه های دست کاشت و اراضی بایر) با حضور در درون و پیرامون شهرها، می‎توانند خدمات اکوسیستمی بی‎شماری را عرضه نمایند که در صورت ازدست رفتن غیرقابل جایگزین خواهند بود. به این ترتیب، شناخت روند تغییرپذیری به منظور هدایت برنامه‎ریزی و مدیریت سیمای سرزمین شهری ضروری است. هدف این پژوهش، ارزیابی و پیش‎بینی تغییرات پوشش اراضی، سنجش تغییرات ساختار سیمای سرزمین و سپس پیشنهاد راهبردهای پایداری زیرساخت‎های سبز به منظور هدایت مدیریت سیمای سرزمین در منطقه دو کلان شهر تهران است. این منطقه از گذشته به دلیل گذر دو رود - دره درکه و فرحزاد موقعیت ممتازی نیز داشته است. در این پژوهش به منظور تهیه نقشه‎ پوشش‎های مختلف اراضی، از تصاویر ماهواره‎ای سال‎های 1986، 2000 و 2016 و نرم‎افزار IDRISI استفاده شده است. همچنین برای پیش‎بینی پوشش اراضی سال 2032، زنجیره مارکوف و همان نرم‎افزار به کار گرفته شده است. بر اساس هدف این پژوهش، سه طبقه فضای سبز، فضای باز و فضای انسان‎ساخت موردنظر بوده و دوطبقه فضای سبز و فضای باز به عنوان زیرساخت سبز تلقی شده است. همچنین به منظور تحلیل تغییرات ساختاری، از محاسبه سنجه‎های NP، MPS، MPAR، CONTIG، MESH، SPLIT، LP، PLAND و Division در نرم‎افزار FRAGSTATS استفاده شده است. در مجموع طی سال‎های 1986 تا 2016، به ترتیب حدود 617 هکتار از اراضی سبز و 1100 هکتار از اراضی باز به اراضی انسان‎ساخت تبدیل شده‎اند. باتوجه به یافته‎ها که بیانگر جایگزین شدن گسترده زیرساخت‎های سبز توسط اراضی ساخته شده و ازدست رفتن انسجام آن‎ها است، راهبردهایی بر اساس پنج اصل اکولوژی سیمای سرزمین پیشنهاد شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2585273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!