مواسات و دغدغه مندی از نظر قرآن و روایات با تاکید بر سیره امام حسین(ع)
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در اخلاق اسلامی، جامعه یک خانواده است که همه اعضای آن مراقب احوالات هم هستند و خود را در برابر مشکلات و نگرانی های اعضای جامعه مسیول می دانند. آنان غمخوار، همدرد و دغدغه مند یکدیگرند. در اخلاق اسلامی موضوعی با عنوان «مواسات» مورد سفارش و تاکید است که بیانگر همین احساس مسیولیت است.
مواسات از ریشه «اسو» و به معنای بخشیدن از مال خود و شریک کردن دیگران در داشته های خود است. مواسات از نظر مالی نیز در جایی است که شخص از کفاف (مورد نیاز) خود به کسی ببخشد و اگر از اضافه بر کفافش بدهد، مواسات نیست.[1] از مجموع منابع لغوی و اخلاقی چنین استفاده می شود که انسان «مواسی» کسی است که با دیگران همدردی و همراهی دارد، خود را در رنج و غم دیگران شریک می داند، با مال و جان از آن ها دفاع می کند و میان خود و دیگران فرقی نمی گذارد؛ چنانکه رسول خدا(ص) این حقیقت را چنین بیان کرده است: «انما المومنون فی تراحمهم و تعاطفهم بمنزله الجسد الواحد اذا اشتکی منه عضو واحد تداعی له سایر الجسد بالحمی والسهر؛[2] مومنان از نظر مهرورزی و عطوفت نسبت به یکدیگر مانند یک پیکرند که هرگاه عضوی از آن دچار دردی شود، سایر اعضا (از راه تب و بیداری و ناراحتی) همدردی خود را با آن عضو ابراز می دارند و به کمکش می شتابند».
[1]. محمد بن یعقوب فیروزآبادی، القاموس المحیط، ج 4، ص 299.
[2]. محمد بن احمد قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ج 8، ص 227.
مواسات از ریشه «اسو» و به معنای بخشیدن از مال خود و شریک کردن دیگران در داشته های خود است. مواسات از نظر مالی نیز در جایی است که شخص از کفاف (مورد نیاز) خود به کسی ببخشد و اگر از اضافه بر کفافش بدهد، مواسات نیست.[1] از مجموع منابع لغوی و اخلاقی چنین استفاده می شود که انسان «مواسی» کسی است که با دیگران همدردی و همراهی دارد، خود را در رنج و غم دیگران شریک می داند، با مال و جان از آن ها دفاع می کند و میان خود و دیگران فرقی نمی گذارد؛ چنانکه رسول خدا(ص) این حقیقت را چنین بیان کرده است: «انما المومنون فی تراحمهم و تعاطفهم بمنزله الجسد الواحد اذا اشتکی منه عضو واحد تداعی له سایر الجسد بالحمی والسهر؛[2] مومنان از نظر مهرورزی و عطوفت نسبت به یکدیگر مانند یک پیکرند که هرگاه عضوی از آن دچار دردی شود، سایر اعضا (از راه تب و بیداری و ناراحتی) همدردی خود را با آن عضو ابراز می دارند و به کمکش می شتابند».
[1]. محمد بن یعقوب فیروزآبادی، القاموس المحیط، ج 4، ص 299.
[2]. محمد بن احمد قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ج 8، ص 227.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2585334
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!