بررسی اثر پوشش دو جزئی کازئینات سدیم و عصاره گیاه مرزنجوش (Origanum majorana) بر روی چربی و شاخص های فساد اکسیداتیو ماهی کپور نقره ای (Hypophthalmichthys molitrix) در دمای یخچال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر جهت بررسی امکان استفاده از پوشش خوراکی دو جزیی کازیینات سدیم و عصاره گیاه مرزنجوش روی چربی و شاخص های فساد اکسیداتیو ماهی کپور نقره ای در دمای یخچال انجام پذیرفت. این پوشش ها شامل: پوشش با کازیینات سدیم و عصاره گیاه مرزنجوش با رقت 1 و 2 درصد و کازیینات سدیم فاقد عصاره بودند. همچنین جهت بررسی اثر پوشش ها، یک گروه به عنوان تیمار شاهد و فاقد پوشش در نظر گرفته شد. فیله ماهی ها در محلول آماده شده مربوط به هر تیمار غوطه ور شده و سپس در دمای اتاق قرار گرفته تا پوشش مناسب بر روی آنها ایجاد شود. اندازه گیری فراسنجه های شیمیایی مقدار FFA، TVN، TBA، PV و FAT در روزهای صفر، پنچ، ده و پانزدهم بر نمونه ها انجام شد. بر اساس داده های به دست آمده در مقادیر FFA، در روز صفر بین تیمارها اختلاف معنی داری مشاهده نشد. ولی در روزهای پنجم، دهم و پانزدهم در بین تیمارها اختلاف معنی داری مشاهده شد (05/0p <). برای مقادیر TVN نیز در روز صفر بین تیمارها اختلاف معنی داری مشاهده نشد اما در روزهای پنجم دهم و پانزدهم، بین تیمارها اختلاف معنی دار وجود داشت (05/0p <). برای مقادیر  TBAهم در روز صفر بین تیمارها از لحاظ آماری اختلاف معنی داری وجود نداشت اما این اختلاف در روز پنجم، دهم و پانزدهم بین تیمارها  به صورت معنی داری مشاهده شد (05/0p <). همچنین در روز صفر برای مقادیر PV، بین تیمارها اختلاف معنی داری وجود نداشت. در طی روزهای پنجم، دهم و پانزدهم بین تیمارهای اعمال شده اختلاف معنی دار مشاهده شد (05/0p <).  بر اساس داده ها، این روند برای مقادیر FAT، هم تکرار شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2586162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!