بررسی فراوانی و انواع اجسام خارجی شکمبه و نگاری و وجود چسبندگی نگاری در گاوهای کشتار شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تورم ضربه ای نگاری (TRP) بیماری متداول گاو است که ناشی از عملکرد دستگاه گوارش، تغذیه و تولید مثل نشخوارکنندگان می باشد. سواخ شدن دیواره نگاری به وسیله اجسام خارجی نوک تیز در جیره غذایی حیوان، به دنبال حرکات فیزیولوژیک انقباضی شکمبه و نگاری قبل و بعد از نشخوار رخ داده و اغلب منجر به پریتونیت شده و می تواند باعث درگیری سایر اعضاء نیز گردد. این بیماری در گاو با توجه به کاهش تولید و میزان تلفات بالا از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی احتمال حضور اجسام خارجی و انواع آن در گاوهای به ظاهرسالم جهت کشتار در کشتارگاه   خرم آباد است.

مواد و روش ها

جهت انجام این مطالعه از تاریخ 1/11/1392 لغایت 31/1/1393 و در مجموع 40 نوبت به کشتارگاه صنعتی گلشن خرم آباد مراجعه شد و بررسی بر روی 2400 راس گاو کشتار شده (1300 راس نر و 1100 راس ماده) صورت پذیرفت. در هر مورد به جز ثبت جنسیت، سن دام نیز از روی فرمول دندانی مشخص گردید و بر این اساس دامها به چهار گروه سنی کمتر از   2 سال، 4-2 سال، 4-6 سال و بیشتر از 6 سال تقسیم شدند.

نتایج

چسبندگی نگاری در 896 راس (33/37%) از گاوهای تحت بررسی مشاهده گردید. انجام آزمون های آماری اختلاف بین دو جنس و گروه های سنی مختلف را از نظر وجود چسبندگی معنی دار دانست (p<0.01). اجسام خارجی در شکمبه و نگاری 1500 راس (5/62%) از گاوها یافت گردید، ضمن اینکه 186 قطعه جسم خارجی فلزی، دیواره نگاری 165 راس از گاوها را سوراخ کرده بود.

نتیجه گیری

با توجه به وجود اجسام خارجی، اختلاف آماری معنی داری بین دو جنس و گروه های سنی مختلف مشاهده گردید (p<0.01). ارتباط بین وجود چسبندگی و حضور اجسام خارجی فلزی در گاوهای تحت بررسی نیز معنی دار بود (p<0.01).

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2586482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!