پویش ژنومی برای شناسایی رشته های هموزیگوت و ژن های موجود در این نواحی در ژنوم گوسفندان بومی ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

گوسفند یکی از مهم ترین حیوانات مزرعه ای با توانایی در سازگاری به اقلیم های متفاوت به شمار می رود و در ایران نیز از تنوع نژادی زیادی برخوردار است. در نتیجه ی انتخاب های مکرر، برخی نواحی ژنومی خلوص بالایی به خود می گیرند که رشته های هوموزیگوت مشترک (ROH) نامیده می شوند. با بررسی این نواحی در ژنوم گوسفندان می توان هدف های انتخاب در این نژادها را دنبال و ژن های موجود در این نواحی را شناسایی نمود.

مواد و روش ها

برای این منظور، داده های ژنومی 28 نمونه از گوسفندان ایرانی شامل نژادهای افشار، قزل، قره گل، مغانی، ماکویی، بلوچی، خاکستری و شال، از پایگاه داده NCBI دریافت شد. پس از بررسی کیفی و تصحیح داده ها، خوانش های باکیفیت بالا توسط نرم افزار BWA به ژنوم مرجع گوسفند هم تراز شد و سپس واریانت ها شناسایی و فیلتر شدند. با استفاده از نرم افزار VCFtools، فایل VCF 1 با محتوی اطلاعات مرتبط با SNPها تولید شد. سپس رشته های هموزیگوت استخراج شده و در نهایت ژن های موجود در این نواحی شناسایی شدند.

یافته ها

براساس نتایج PCA، نمونه های مربوط به نژادهای ایرانی، به سه گروه تقسیم بندی شدند. گروه اول شامل نژادهای قره گل و بلوچی (KB)، گروه دوم شامل نژادهای مغانی و ماکویی (MM) و گروه سوم شامل نژادهای شال، افشاری، قزل و خاکستری (SGAG) بودند. طبق نتایج این آنالیز، در هر یک از جمعیت های KB، MM و SGAG به ترتیب 419 (52/375 ناحیه به ازای هر فرد)، 139 (23/17 ناحیه به ازای هر فرد) و 876 (62/57 ناحیه به ازای هر فرد) ناحیه ROH شناسایی شدند. علاوه بر این، 6 و 17 رشته ی هموزیگوت مشترک (حداقل دو نمونه)، به ترتیب در جمعیت های KB و SGAG شناسایی شدند، در حالی که در جمعیت MM هیچ ناحیه ROH مشترکی شناسایی نشد. پس از شرح نویسی ROHهای مشترک، به ترتیب 99 و 173 ژن کد کننده ی پروتیین در داخل این مناطق ژنومی برای جمعیت های KB و SGAG شناسایی شدند. نتایج آنالیز ژن آنتولوژی نشان داد که اغلب این ژن ها در مسیر و فرآیندهایی مانند متابولیسم انرژی و چربی (FLCN، ELOVL3، STK3، SREBF1 و NCOR1) و همچنین رشد و نمو بافت عضلانی و کیفیت گوشت (MYL6 و TMOD1) دخیل هستند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، می توان گفت که سطح بالایی از تنوع و آمیختگی در نژادهای گوسفند بومی ایران وجود دارد. از این ظرفیت ویژه در نژادهای گوسفند بومی می توان در زمینه اهداف اصلاح نژادی مختلف و تولید نژادهایی با سطح تولید مناسب استفاده کرد. از طرف دیگر، ژن های کاندید شناسایی شده در این تحقیق نیز زمان دست یابی به اهداف اصلاحی در این نژادها را شتاب می بخشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2586669 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!