بررسی سرواپیدمیولوژی توکسوپلاسموز در زنان باردار مراجعه کننده به مرکز مراقبت های بارداری شهرستان رامسر

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

توکسوپلاسموز از شایع ترین عفونت های انگلی جهان است و ابتلای اولیه زنان باردار به آن ممکن است موجب آسیب های مادرزادی جدی به جنین شود.

هدف

این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع سرمی و شناسایی عوامل خطر ابتلا به توکسوپلاسموز در زنان باردار مراجعه کننده به مرکز مراقبت های بارداری شهرستان رامسر در سال های 1396 تا 1397 انجام شد.

روش ها

در این مطالعه مقطعی تحلیلی آنتی بادی های اختصاصی IgG و IgM ضد توکسوپلاسما گوندی ای در سرم 191 زن باردار به روش الایزا اندازه گیری شدند و طول مدت ابتلای زنانIgM مثبت با استفاده از آزمایش IgG اویدیتی تخمین زده شد. اطلاعات جمعیت شناختی و رفتاری زنان باردار و عوامل خطر احتمالی توکسوپلاسموز از طریق مصاحبه جمع آوری شد.

یافته ها

آنتی بادی IgG اختصاصی ضد توکسوپلاسما گوندی ای در 46/1 درصد و IgM در 5/8 درصد و هر دو آنتی بادی IgG و IgM در 4/7 درصد از مادران باردار شناسایی شد. نتایج تست IgG avidity، موردی از توکسوپلاسموز حاد را در جمعیت مورد بررسی نشان نداد. هیچ یک از ویژگی های جمعیت شناختی زنان باردار نظیر سن، شغل، محل سکونت، تحصیلات، درآمد، 3 ماهه های بارداری، دفعات بارداری و سابقه سقط جنین و عوامل رفتاری همچون نوع آب مصرفی، تماس با خاک، وجود گربه در محل زندگی، مصرف سبزی، نوع گوشت مصرفی و نحوه طبخ آن همبستگی معنی داری با مثبت بودن سرمی توکسوپلاسما نداشت.

نتیجه گیری

بیش از نیمی از زنان باردار (54 درصد) به توکسوپلاسموز آلوده نبودند و بنابراین در معرض ابتلا به این عفونت قرار دارند. افزایش دانش زنان باردار رامسر در زمینه روش های پیشگیری از توکسوپلاسموز می تواند موجب کاهش خطر ابتلای آنان به توکسوپلاسموز شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2586787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!