بررسی و پهنه بندی کیفیت شیمیایی چاه های آب شرب و کشاورزی برخی از شهرستان های استان اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در سال های اخیر، عواملی همچون رشد جمعیت، کمبود بارندگی و افزایش فعالیت های شهری، صنعتی و کشاورزی، سبب استفاده بیشتر از منابع آب های زیرزمینی شده است. این مساله مشکلات زیادی را برای اقتصاد، اکوسیستم و سلامتی انسان به همراه خواهد داشت. با توجه به ضرورت بررسی و پایش کیفیت آب های زیزمینی، پژوهش حاضر با هدف بررسی شاخص های شیمیایی مهم چاه های آب در برخی از شهرستان های استان اصفهان به اجرا درآمد.

روش ها

برای انجام این مطالعه، 181 نمونه آب چاه از شهرستان های خوانسار، داران، تیران، فریدون شهر، نجف آباد و دهاقان جمع آوری و مقادیر هدایت الکتریکی (Electrical conductivity یا EC)، pH و غلظت نیترات در آن اندازه گیری گردید. سپس ضریب خطر (Hazard quotient یا HQ) نیترات (خطر غیر سرطان زایی نیترات) محاسبه شد. برای تهیه نقشه های پراکنش ویژگی های اندازه گیری شده، نرم افزار ArcGIS مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ها

مقدار EC از 4/191 تا 7624 میکروزیمنس بر سانتی متر، pH از 49/6 تا 2/8 و غلظت نیترات از 9/1 تا 2/99 میلی گرم در لیتر متغیر بود. کمترین مقدار شاخص HQ برای گروه مردان (03/0) و بیشترین مقدار آن برای گروه کودکان (68/3) گزارش شد. مقدار میانگین HQ برای گروه مردان، زنان و کودکان به ترتیب 61/0، 74/0 و 40/1 به دست آمد.

نتیجه گیری

تمامی مقادیر اندازه گیری شده pH در محدوده استاندارد ملی ایران (1053) و سازمان حفاظت محیط زیست ایران بود. مناطق مورد بررسی محدودیتی از نظر غلظت نیترات برای استفاده از آب چاه ها جهت کشاورزی نداشتند؛ هرچند در 6/78 درصد از مناطقی که مقدار نیترات در محدوده 50-1/22 میلی گرم در لیتر بود، احتمال افزایش مقدار نیترات و نامناسب شدن آن برای شرب وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2587133 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!