بررسی تاثیر آموزش حرکات اصلاحی در کاهش شکایات اختلالات اسکلتی- عضلانی ناحیه کمر در بهورزان هنگام کار با کامپیوتر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلالات اسکلتی- عضلانی مرتبط با کار، از جمله شایع ترین آسیب های شغلی و کمردرد، فراوان ترین اختلال اسکلتی- عضلانی در بین کارکنان اداری و کاربران رایانه محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر 12 هفته حرکات اصلاحی Williams، بر کاهش کمردرد بهورزان دو شهرستان سلسله (الشتر) و نورآباد انجام گردید.

روش ها

این مطالعه از نوع مداخله ای و مقطعی بود که بر روی تمامی بهورزان دو شهرستان سلسله و نورآباد، به روش نمونه گیری سرشماری و خوشه ای در سال 1400 انجام شد. از میان 196 بهورز این دو شهرستان، 36 بهورز شهرستان سلسله و 60 بهورز شهرستان نورآباد که مبتلا به کمردرد بودند، با استفاده از پرسش نامه Nordic شناسایی شدند. پس از یکسان سازی از لحاظ سن، جنسیت، شاخص توده بدنی (Body mass index یا BMI) و قد، افراد به دو گروه شاهد و مداخله تقسیم شدند و وضعیت کاری آن ها با استفاده از روش Rapid Upper Limb Assessment (RULA) ارزیابی گردید. پس از برگزاری کلاس آموزشی، از بهورزان گروه مداخله درخواست شد تا حرکات اصلاحی Williams شامل کشیدن عضلات پشت ران، شیب لگن، دو زانو به قفسه سینه، پارتیشن بندی ها، حلقه های حلقوی و کشش چهارسر ران را به مدت 12 هفته انجام دهند. در نهایت، داده ها در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در مجموع، 25 مرد (4/37 درصد) و 47 زن (3/65 درصد) در تحقیق شرکت نمودند که بیشتر آن ها (5/62 درصد) مدرک دیپلم داشتند. نمره RULA پس از مداخله به طور معنی داری در گروه آزمون کمتر از گروه شاهد بود. قبل از انجام حرکات اصلاحی، نمره به دست آمده از روش RULA برای هر دو گروه آزمون و شاهد، سطح 2 را نشان داد، اما پس از انجام حرکات ورزشی، 13 نفر (1/36 درصد) بهبود یافتند و در سطح 1 قرار گرفتند و وضعیت شکایات اسکلتی- عضلانی 11 نفر (6/30 درصد) نیز بهبود یافت.

نتیجه گیری

با توجه به توسعه مکانیزه شدن مشاغل فیزیکی، پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از رایانه و همچنین، با توجه به اهمیت سلامت کارمندان از جمله بهورزان، لازم است که گام موثری در راستای بهبود و پیشگیری از بروز چنین اختلالاتی برداشته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
134 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2587137 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!