فراوانی فاکتورهای مختلف موثر بر سقط در بیماران با سابقه سقط مکرر در استان سیستان و بلوچستان در سال 97-1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سقط مکرر به وقوع 2 یا تعداد بیشتر سقط پشت سر هم قبل از هفته 20 بارداری اطلاق می شود که دارای شیوع بالایی می باشد و شناسایی علل و فاکتورهای موثر بر آن امری ضروری است، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی فاکتورهای مختلف موثر بر سقط در بیماران با سابقه سقط مکرر انجام شد.

روش کار

این مطالعه مقطعی بر روی 280 نفر از زنانی که دارای حداقل 2 مورد سقط جنین زیر 20 هفته بودند و در سال 97-1396 به تنها مرکز درمان ناباروری در استان سیستان و بلوچستان مراجعه کرده بودند، انجام شد. جمع آوری داده های مربوط به سقط بر اساس پرونده بیماران بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 20) و آزمون های کلوموگروف - اسمیرنوف با اصلاح لی لی فرس، تی دانشجویی، من ویتنی و دقیق فیشر انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

بیشترین فاکتورهای مشاهده شده مربوط به اختلالات آناتومیکی رحم (64/44%) و سپس سقط خود به خودی با علل ناشناخته (93/38%) بود. اختلالات آندوکرین (35%)، علل مردانه (43/6%)، آندومتریت مزمن (21/8%)، اختلالات ژنتیکی (57/3%)، ترومبوفیلی ارثی (86/2%) و عوامل ایمونولوژیکی (43/1%) در رتبه بعدی بودند.

نتیجه گیری

شایع ترین اختلالات منجر به سقط مکرر در مرکز ناباروری مولود زاهدان، اختلالات آناتومیکی رحم (46/44%) و سپس سقط خودبه خود با علل ناشناخته (93/38%) بود، اما اختلالات اندوکرینی (35%) پس از آن شایع ترین علل بود. در صورت تشخیص و درمان به موقع ممکن است بتوان میزان سقط مکرر را کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2587621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!