تاثیر ویزیت خانگی زودهنگام پس از زایمان توسط ماما بر مشکلات شیردهی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ویزیت های بعد از زایمان در منزل نتایج متناقضی را به همراه داشته است. یکی از چالش های این حوزه، اجرای آموزش موثر برای حمایت از مادران پس از زایمان جهت بررسی مشکلات شیردهی انحصاری است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر ویزیت خانگی توسط ماما بر میزان مشکلات شیردهی پس از زایمان انجام شد.

روش کار

این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1398 بر روی 100 مادر زایمان کرده در بیمارستان امام خمینی فلاورجان انجام شد. افراد به صورت تصادفی در دو گروه 50 نفره مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه کنترل مراقبت های روتین را از طریق مراکز بهداشتی و گروه مداخله طی 4 جلسه در منزل (در اوایل دوره پس از زایمان تا 42 روز پس از تولد) آموزش دریافت نمودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه دموگرافیک و مشکلات پستان بود که در منازل مادران تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) و آزمون های تی تست مستقل و تی تست جفتی انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

فراوانی احتقان در روزهای سوم و هفتم در گروه مداخله به طور معناداری کمتر از گروه کنترل (05/0<p) و در روزهای 14 و 42 بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت (05/0>p). فراوانی شقاق در روز سوم در گروه مداخله به طور معناداری کمتر از گروه کنترل (05/0<p) و در روزهای هفتم و چهاردهم بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت (05/0>p)، در روز 42 در هیچ یک از دو گروه شقاق مشاهده نشد.

نتیجه گیری

مشاوره و حمایت عملی در مورد تکنیک های شیردهی توسط مامای آموزش دیده احتمالا منجر به انتقال بیشتر مهارت ها شده و در کاهش شقاق و احتقان پستان موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2587625 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!