مقایسه پیامدهای بارداری و زایمان در زنان متاهل نوجوان و جوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به قانون جوانی جمعیت، تعداد حاملگی های نوجوانان در کشور ایران افزایش یافته است. با توجه به اهمیت شناخت پیامدهای بارداری در این سنین برای برنامه ریزی و مراقبت از این افراد، مطالعه حاضر با هدف مقایسه پیامدهای بارداری و زایمان در نوجوانان با زنان جوان انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1400 بر روی 865 زن بستری در بخش های بعد از زایمان دو بیمارستان دولتی و نیمه دولتی گرگان انجام شد. پیامدهای بارداری در دو گروه نوجوانان (105 زن 19-13 سال) و گروه جوانان (760 زن 34-20 سال) مورد مقایسه قرار گرفت. داده های مربوط به اطلاعات زمینه ای، از طریق فرم جمع آوری داده ها و پیامدهای بارداری و زایمان توسط چک لیست محقق ساخته به روش مصاحبه حضوری، بررسی پرونده بیمارستانی و مستندات همراه جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های دقیق فیشر، کای اسکویر و رگرسیون لجستیک انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگین سن حاملگی، در دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت. از میان پیامدهای مورد بررسی، کم خونی فقرآهن و سقط در گروه نوجوانان و پیامد نوزاد کم وزن و زایمان سزارین در زنان جوان بیشتر مشاهده شد و سایر پیامدها در دو گروه تفاوتی نداشتند. شانس داشتن کم خونی فقرآهن در زنان زیر 20 سال نسبت به زنان 34-20 سال 60% بیشتر بود (64/1=OR). همچنین شانس داشتن سقط در زنان زیر 20 سال تقریبا 8 برابر زنان بالای 20 سال بود (12/8=OR). شانس داشتن زایمان سزارین (31/3=OR) و نوزاد با وزن کمتر از 2500 گرم (72/2= OR) در زنان 34-20 سال نسبت به زنان زیر 20 سال، تقریبا 3 برابر بود.

نتیجه گیری

با عنایت به اینکه نوجوانان در این مطالعه تحت حمایت خانواده و همسر، در چارچوب ازدواج قانونی باردار شده و هیچ سابقه ای از سوء مصرف مواد نداشتند، بارداری این گروه سنی به غیر از کم خونی فقرآهن و سقط، پیامد نامطلوب دیگری نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2587627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!