ارزیابی کیفیت کارآزمایی های بالینی در زمینه تاثیر روش های محافظه کارانه در زنان مبتلا به اختلالات کف لگن با استفاده از ابزار CONSORT

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در هنگام طراحی یک برنامه درمانی مبتنی بر شواهد، جهت کمک به بیماران مبتلا به اختلالات کف لگن با استفاده از انواع روش های محافظه کارانه، لازم است مطالعاتی انتخاب شوند که علاوه بر تمرکز بر موضوع مورد نظر، از کیفیت مناسبی نیز برخوردار باشند، لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کیفیت کارآزمایی های بالینی در زمینه تاثیر روش های محافظه کارانه در زنان مبتلا به اختلالات کف لگن با استفاده از ابزار CONSORT انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مرور نقادانه، کارآزمایی های بالینی چاپ شده بین سال های 2021-2001 که در پایگاه های بین المللی PubMed، Medline، Cochrane، Web of Science و Scopus و همچنین پایگاه های ایرانی Magiran و SID نمایه شده بودند، با کلیدواژه های فارسی و انگلیسی جستجو شدند. از 416 مقاله بازیابی شده، 64 مقاله از نظر چکیده و متن کامل با استفاده از ابزار CONSORT 2017 مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و روش های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

در بررسی کامل مقالات، میانگین نمره کلی کیفیت بر اساس معیار CONSORT برابر 7/5±85/28 (حداقل 12 و حداکثر 41) بود. عنوان، مقدمه، هدف و بحث، بیشترین و روش کار و یافته ها، کمترین میانگین نمره را کسب کردند. 9/33% از مقالات به نوع مطالعه در عنوان اشاره نکرده بودند. در قسمت چکیده، 75% مقالات به نوع مطالعه، 5/87% به چگونگی تصادفی سازی و بیش از 2/73% مقالات به کورسازی اشاره نکرده بودند.

نتیجه گیری

کیفیت کارآزمایی های بالینی ارزیابی شده در حد متوسط بود. بهبود کیفیت مطالعات کارآزمایی، خصوصا در بخش روش کار، برای استفاده بیشتر در بالین و ارایه مراقبت های بهتر ضروری می باشد. با اخذ کمک از متخصصین آمار و متدولوژی و ابزارهای استاندارد جهت ارزیابی نقادانه، می توان به ارتقای کیفی مقالات کمک نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2587629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!