اثر دایدزین بر آسیب کلیوی در موش های صحرایی تخمدان برداری شده: برهمکنش گیرنده های آنژیوتانسین و RNAهای طویل غیر کد کننده H19، GAS5، MIAT و Rian

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه:

 سیستم رنین-آنژیوتانسین (RAS) با پاتوفیزیولوژی کلیه در زنان یایسه مرتبط است. RNA های طویل غیر کد کننده (lncRNAs) H19، GAS5، MIAT و Rian با پاتوژنز آسیب کلیوی مرتبط هستند.

هدف

هدف از این مطالعه بررسی اثرات مفید دایدزین بر انسداد یک طرفه حالب (UUO) ناشی از آسیب کلیوی در موش های صحرایی تخمدان برداری شده (OVX) از طریق تعامل با گیرنده های آنژیوتانسین AT1، Mas و lncRNAها بود.

روش کار

84 موش صحرایی ماده دو هفته قبل از انجام انسداد حالب کلیه چپ (UUO) تخمدان برداری شدند. سپس حیوانات به طور تصادفی به چهار گروه اصلی (21=n) تقسیم شد Sham+UUO، UUO+DMSO، UUO+17β-Estradiol (E2) و .UUO+daidzein هر گروه اصلی به سه زیر گروه تقسیم شد و حیوانات به مدت 15 روز با (7=n) سالین، A779 (آنتاگونیست Mas)، یا لوزارتان (آنتاگونیست AT1R) تحت درمان قرار گرفتند. در روز 16، حیوانات اتانازی شدند و کلیه چپ برای سنجش هیستوپاتولوژی و بیان lncRNAها جدا شد.

نتایج

UUO باعث افزایش معنی دار نمره آسیب بافت کلیه (KTDS) در موش های صحرایی UUO، افزایش بیان H19 و MIAT و کاهش بیان GAS5 و Rian شد. دایدزین به تنهایی و همراه با لوزارتان یا A779 این اثرات را معکوس کرد. دایدزین با دوز mg/kg 1 نسبت به E2 موثرتر بود.

نتیجه گیری

دایدزین به تنهایی و در درمان با A779 و لوزارتان آسیب کلیوی را در موش های UUO بهبود بخشید و بیان نامنظم lncRNAs مرتبط با آسیب UUO را از طریق تعدیل گیرنده های AT1R و MasR که با تعدیل بیان lncRNAs مرتبط هستند را بهبود بخشید. دایدزین را می توان به عنوان یک جایگزین فیتواستروژن محافظت کننده برای درمان E2 در زنان یایسه که از بیماری های کلیوی رنج می برند در نظر گرفت.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
14 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!