تحلیل موضوعی و ترسیم نقشه هم‏تالیفی مقالات حوزه پزشکی در پایگاه Web of Science و نشریهScientometrics (2015 تا 2020)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف شناسایی اولویت ها، هم تالیفی، توزیع موضوعی علوم پزشکی، و تعیین میزان سهم کشورها در انتشار مقالات نشریه Scientometrics، به منظور خوشه بندی و مصورسازی موضوعات حوزه پزشکی با توجه به فراوانی رخداد کلمات در عنوان مقالات بوده است.

روش پژوهش: 

تحلیل محتوا از روش های انجام پژوهش کیفی و بر اساس شاخص های علم سنجی است که با رویکرد کمی آمار توصیفی و با استفاده از نرم افزارها و فنون علم سنجی، به مرور نظام مند حوزه پزشکی ایران در پایگاه WOS، نشریه علم سنجی یا Scientometrics آمریکا پرداخته است. جامعه پژوهش1441 مقاله در 60 شماره منتشر شده نشریه (2015-2020) بوده است با جستجوی انواع مدارک نمایه شده انگلیسی در قسمت جستجوی پیشرفته پایگاه، تعداد 421 مقاله بازیابی، سپس با استفاده از گروه های موضوعی، مقالات مربوط به حوزه های پزشکی جدا (382 عنوان مقاله) مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ‏ها:

 در بخش شناسایی اولویت ها و توزیع موضوعی مقالات به ترتیب 5 حوزه موضوعی استناد، کتابسنجی، شبکه همکاری و شبکه واژگانی، نویسنده و علم بیشترین فراوانی را داشته است.. بررسی میزان سهم کشورها نیز نشان داد کشورهایی هم چون چین، آمریکا و اسپانیا به ترتیب بیشترین میزان تولید علمی را در نشریه علم سنجی Scientometricsداشتند. 

نتیجه‏ گیری: 

خط مشی موضوعی حوزه علم سنجی در داخل کشور در حوزه پزشکی تا حدودی با خط مشی موضوعی این حوزه در سطح بین المللی مطابقت دارد. لذا لازم است، با بررسی و رصد مقوله‏های موضوعی کمتر کار شده به سوق دادن پژوهش‏های داخل کشور به آن سمت و سو پرداخت و مقوله‏ های کار شده را نیز تقویت نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588519 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!